عادل فردوسی پورسال های قبل ویژه برنامه جداگانه ای برای نوروز تهیه نمی کرد و همان برنامه روتین هفتگی اش را با یکسری مهمان و آیتم ویژه به عنوان برنامه آخر سالش روی آنتن می فرستاد . نتیجه این تداخل موجب می شد تا برخی آیتم های تولیدی و جذاب نود در این ویژه برنامه زیاد به چشم نیاید. اما او امسال تیزهوشی به خرج داد و یک برنامه ویژه و اختصاصی برای نوروز آماده کرد و در آخرین جمعه سال آن را روی آنتن فرستاد. برگ برنده او در این ویژه برنامه هم حضور جناب خان به عنوان مهمان ویژه بود. گفت وگوی او با جناب خان و اظهار نظر های فوتبالی این عروسک محبوب و صحبت تلفنی او با فرشته کریمی خانم گل فوتسال آسیا از جمله ویژگی های نود نوروزی عادل بود. البته عادل در کنار این مهمان ویژه آیتم های جذابی با حضور چند تن از فوتبالیست های قدیمی و فعلی آماده کرده بود که آنها از قضا خوب از کار درآمده بودند. شاید تنها نکته منفی برنامه نوروزی عادل ، تاکید راه و بی راه او و محمد حسین میثاقی برای تشویق مخاطب برای شرکت در نظرسنجی برنامه «سه ستاره» و رای دادن به گزینه های که از برنامه نود و فوتبال 120 برای کسب عنوان بهترین برنامه، مجری و گزارشگر کاندیدا شده بودند.
برنامه «خندوانه» ویژه نوروز، شاید به عنوان یک برنامه خاص نوروزی، در حد انتظار نبود و به نسبت سایر ایام سال، خیلی معمولی و ساده تر برگزار شد اما یک برگ برنده اصلی داشت. مسابقه «لباهنگ»، از همان شب اول، توانست فضای رقابتی جذابی ایجاد کند و مخاطبان را به تکاپوی حضور و شرکت در آن ترغیب کند. گرچه برخی انتخاب ها مثل علی لک پوریان، علیرضا کمالی یا میلاد کیمرام، یک مقدار عجیب به نظر می رسید و با ابهامات زیادی روبه رو بود اما بهرحال فضایی که رامبد جوان به بهانه این مسابقه در شبکه نسیم ایجاد کرد تا حدی غیرمنتظره بود.
برنده بی چون و چرای تلویزیون در نوروز امسال، «مهران مدیری» بود. کارگردانی که در سال 94 با شکستهای پیاپی روبه رو شده بود، همین اول سالی، با دو روز اجرا در هفته، توانست مجددا احیا شود. «دور همی» برنامه شاهکاری نیست. آیتم های نمایشی آن به شدت ضعیف است، ساختار آن از روی یک برنامه هندی الگوبرداری شده و حتی جنس پلاتوها و موضوعاتی که نویسندگان سراغشان رفته اند، آنطور که باید جدید و خاص نیستند اما صرفا موفقیت همان بخش هایی که مدیری حضور دارد و رودر رو با مردم صحبت می کند، آنقدربالاست که می شود تمام ضعف های دیگرش را هم نادیده گرفت. درواقع با برنامه امسال «دورهمی» مخاطبان مطمئن بودند با برنامه ای روبه رو هستند که مهران مدیری، شخصا و به صورت واقعی برایشان اجرا می کند. این کمدین معروف، با همان چند بخش مسابقه و چالش با مهمان ها و پلاتوگویی ها به اندازه ای مورد توجه قرار گرفت و به اوج رسید که در غیاب کلاه قرمزی و رفقا، حواس شبکه های اجتماعی را در کل عید به خودش معطوف کرد. شیوه اجرا و گفتگوی مدیری حتی رامبد جوان را هم در خندوانه زیر سایه برد. با اینکه رامبد سعی کرده بود در گفتگوها متفاوتتر از سایر مجریان وارد عمل شود اما عملا مدیری چند قدم بالاتر از او ظاهر شد.
مسابقه هوش برتر یکی از شگفتی های نوروز امسال بود، این برنامه از شبکه نسیم پخش می شد و قرار است در سه فصل جداگانه تا پایان سال ادامه داشته باشد. هوش برتر پس از سالها توانسته برنامه هایی که بر پایه سنجش علمی و اطلاعات عمومی شرکت کننده ها تولید می شود را زنده کند. این در حالی است که در ایام عید سری جدید مسابقه «ثانیه ها» هم از شبکه دو پخش می شد. با اینکه مسابقه مذکور برای دومین سال پیاپی با الگو گرفتن از مسابقه «هفته» پخش می شود، اما نه تنها سطح سوالات و روند مسابقه بسیار ابتدایی است، بلکه به طرز عجیبی شرکت کنندگان این مسابقه از اطلاعات عمومی بسیار کمی برخوردارهستند تا جایی که در بسیاری از شبکه های اجتماعی، این موضوع دست مایه ای برای طنز شده است. هوش برت اما آزمون ورودی برگزار می کند و حتی یک آزمون رایگان در سایت این برنامه وجود دارد که هر ایرانی می تواند با آن ذهن خود را بیازماید.این مسله تنها نکته مثبت این مسابقه نیست، بلکه شرکت کننده های این مسابقه با سرعت عمل و اطلاعات عمومی جامعی که دارند بیننده را غافلگیر می کنند و این موضوع القا می شود که مسابقه میان نخبگان برگزار شده است. در این میان اجرای پر انرژی امیر حسین مدرس را هم نمی توان نادیده گرفت.
یکی از ارکان موفقیت هر شبکه ، تاک شوهای آن است. در هر دوره تلویزیون ما مجریانی داشته که در مدتی معلوم فرصتی در اختیار داشته اند و اسباب سرگرمی و داغ شدن آنتن را فراهم کرده اند. مدتی بعد اما یا خودشان رفته اند یا مجبور به ترک تلویزیون شده اند. خوشبختانه با بازگشت فرزاد حسنی و رضا رشیدپور بنظر می رسد مدیران تلویزیون با سعه صدر بیشتری با چهره ها برخورد می کنند. نتیجه این اعتماد به رضا رشیدپور در نوروز 95 خیلی زود جواب داد. نکته ویژه ای که رشیدپور را حائز برنده بودن کرده ، پختن سوژه ها و داشتن پلن در مواجهه با مهمان هاست.کافی است مرور کنیم میزان گفت و گوهایی که جمشید مشایخی در تلویزیون داشته ولی هیچ کدام به اندازه گفت و گویش را رشیدپور موج آفرین نشد. رشیدپور حالا می داند از چه زاویه ای با مهمانش وارد گفت و گو شود و مخاطبش را سرگرم کند. این در حالی است برنامه «صفر صفر» در دقیقه نود روی آنتن رفت و او فرصت کافی برای طراحی استودیو و دعوت از چهره های شاخص تر نداشته.
درست است که «خندوانه» و «دورهمی» جزو برنامه های پربیننده نوروز 95 معرفی شدند اما در این میان سهم برنامه «صدبرگ» در جذب مخاطبان خاص تر را در شبکه چهار نمی توان نادیده گرفت. مهمترین ویژگی صدبرگ که آن رااز سایر تولیدات تخصصی شبکه های مختلف مجزا می کرد این بود که در برنامه نوروزی اش در هر حوزه ای وارد عمل شده بود. از مصاحبه با چهره های مطرح سال گذشته مثل شبنم مقدمی، محمدحسین مهدویان، شهرام مکری، مهراوه شریفی نیا، محمد بحرانی و ... گرفته تا آیتم های خاطره انگیز درباره نوروز و زندگی نامه سینماگران کمدی و معرفی کتاب و شعرخوانی و ... درواقع «صدبرگ» را می شود یک برنامه ترکیبی کامل و کاملا مناسبتی نوروز به حساب آورد که برخلاف برنامه هایی مثل «خندوانه» و«دورهمی»، عموما رسالتش خنداندن نبود. منصور ضابطیان و محمد صوفی، سالها قبل در برنامه «رادیو هفت»، نشان داده بودند که در ساختن عیدانه ها و برنامه های مناسبتی موفق عمل می کنند. امسال هم «صدبرگ» یک جورهایی پرچم موفقیت شبکه چهار را بالا نگه داشت. قطعا اگر این برنامه را از این شبکه می گرفتند، کار قابل توجه دیگری برای ارائه کردن نداشت.
هزاردستان
اینکه در مناسبت نوروز و در میان چند سریال جدید و ویژه ، یک سریال قدیمی بدرخشد و به چشم بیاید یعنی اینکه مدیران تلویزون کارشان را درست انجام نداده اند. سریال هایی که آنقدر در جذب مخاطب ناموفق بودند که خیلی ها تماشای سریال های تکراری آی فیلم و «هزاردستان» شبکه تهران را به تماشای آن ها ترجیح می دادند. اما در بین همه این سریال های تکراری سریالی که بیش از همه می درخشید و همچنان دیدنی و حیرت انگیز بود، «هزاردستان» زنده یاد علی حاتمی بود. حالا این سریال در ایام نوروز با کیفیت اچ دی روی آنتن رفت که همین حض تماشای آن را دو صد چندان کرد. ای کاش در همین تعطیلات مدیرانی که خروجی شان سریالی مثل « بیمار استاندارد»، پای این سریال و دیگر سریال های قدیمی تلویزیون می نشستند و می دیدند سریال خوب ساختن بیش از هر چیزی نیازمند یک قصه خوب و روان و شیرین است و برای تولید یک سریال اثر گذار ، ماندگار و مخاطب پسند نیازی به ادا و اطوار نیست. هزار دستان ماندگار شد و همچنان بعد از سی سال دیدنی است برای اینکه همه چیز آن سر جایش است. قصه اش را خوب روایت می کند و کارگردانش هم کارش را بلد است و می دانسته چه کار می خواهد انجام دهد. همین.
منبع: هفت صبح
در دفاع از «دورهمی» مهران مدیری؛
مدیری مخالف ژست ها و فیگورها
دورهمی، کار جدید مهران مدیری همچون مجموعه تولیدی پیشین وی، باز هم با گستره ای از اعتراضات مواجه شد، بسیاری کار وی را توهین به هنرمندان می دانند، اما به نظر می رسد امر مهم دیگری در پس این اعتراض نهفته باشد.
مصطفی محمددوست: مهران مدیری را به حق می توان یکی از حرفه ای ترین و متبحرترین کارگردانان طنز ایران دانست. او علاوه بر اینکه دارای ابتکار ، تبحر و دانش کافی در زمینه "فرم" یک اثر هنری طنز است از بینش اجتماعی و سیاسی و نگاه تیزبینانه و نقادانه نیز برخوردار است که لازمه یک "محتوا" و "ایده" است.
در بسیاری از مواقع کارهای تولیدی مدیری مورد انتقاد شدید برخی قرار می گیرد و اگر در انتقادها دقیق شویم می توانیم به نکته ی مهمی پی ببریم. سال گذشته "درحاشیه " مدیری با اعتراض گسترده جامعه پزشکی مواجهه شد. اتفاقی که در سریال افتاد این بود مدیری به بازنمایی برخی واقعیات و معضلات جامعه پزشکی پرداخت؛ جامعه ای که به دلایل مفصل و بخاطر ارتباط با ارزش مند ترین امر یعنی جان انسان ها شدیدا نیاز به نقادی مداوم و اصلاح و بازنگری درونی و بیرونی دارد. البته که مخالفت با نقادی و تهدید منتقد، بیان گر این است که امر مشکوکی در میان است و قرار است با قداست های ساختگی مناطق ممنوعه ای ایجاد شود و باب هرگونه نقد و اصلاح گری بسته شود. بینش عالی مدیری در این است که کلیدی ترین مناطق را نشانه رفته است. اگر به آثار وی طی این سال های اخیر توجه کنیم در می یابیم که وی نقادی اقشار و طیف های مختلف جامعه را در دستور کار خود قرار داده است. وی بخوبی می داند که قداست و رازآمیز گری بزرگترین مانع و سد راه نقادی است، از این رو ستیزه با رازآلودگی ها و قداست سازی های اقشار مختلف مولفه مهم کارهای اوست و چه ابزاری بهتر از طنز برای این گونه نقادی! بسیاری از اقشار جامعه از جمله معلمان، پرشکان، نیروی انتظامی، کسبه و صاحبان سرمایه، شاعران و هنرمندان و روشنفکران همگی موضوعات نقد مدیری بوده اند و واکنش هرکدام از این اقشار نسبت به این نقد ها بیانگر دیدگاه این گروه ها به مقوله نقد و آستانه تحمل آنان است.
نوروز امسال نیز مدیری با اجرای استنداپ کمدی دورهمی بازهم در راستای شالوده شکنی های خاص خود با رویکرد سبک زندگی، گامی دیگر برداشت. البته ناگفته نماند که این استنداپ کمدی یکی از کارهای خوبی بوده که به زبان فارسی تولید شده است. این برنامه توانسته است مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بکشاند و یا شاید بتوان گفت که بسیاری را با رسانه ملی آشتی دهد. ازین جهت گمان می کنم تا همین جا باید قدردان مهران مدیری باشیم.
آنچه که اکنون بر آن تاکید می کنم مقولات نقد و رواداری است. بسیاری معترض بوده اند که کار مدیری توهین به هنرمندان است! گرچه بهتر است که در تعریف خود از "توهین" تجدید نظر کنیم و مرز شوخی, طنز، نقد و توهین را مورد بازنگری قرار دهیم و بدانیم که با این منطق مخالفت با توهین تقریبا باید باب هرگونه کمدیِ حرفه ای را ببندیم. اما آنچه در پس این ماجرا قرار دارد مهم تر از صرف تعریف توهین است. خصلت هایی ریشه دار در جامعه وجود دارد که چنین واکنش هایی را سبب می شود که از قضا طنزهایی این چنینی همان معضلات را نشانه رفته اند. در دورهمی مدیری بار دیگر سراغ ژست ها و فیگورها می رود. ژست هایی که قرار است بودن یا نبودن چیزهایی را کتمان کنند.
حتما شنیده ایم که در دنیای مدرن سوپر استارها کارکردی مشابه با خدایان اسطوره ای دارند و همواره در هاله ای از تقدس و دست نیافتنی بودن، قرار می گیرند. این مساله در جامعه ما نیز بشدت پررنگ است. همین نگرش فانتزی وار از هنرمندان و بازیگران است که آنان را در جایگاه نامربوطی می نشاند، بطوری که بخش های زیادی از مردم گمان می کنند که سوپراستارها فضیلت هایی همه جانبه دارند، آنان را الگوی خود قرار می دهند و نظرات آنان درباره هر مقوله ای حتی سیاست و اخلاق را معتبر می دانند.
اگر بخواهیم دقیق تر شویم ژست ها و نشانه هایی حول و حوش این قشر را فراگرفته که این مساله را کتمان می کند که یک سوپراستار هم یک انسان معمولی است، او هم دچار خطاها و رذایل بشری مانند همه ی ماست، او حتی می تواند از بسیاری از مردمان عادی هم عادی تر باشد! مدیری در برنامه دورهمی این بار به جنگ این نگرش رفته است و سوال های بحث های غیر معمولی را با مهمانان خود در میان می گذارد که دقیقا خصلت های زمینی و نفسانی آنان را آشکار می کند. البته که بهم خوردن این تصور برای برخی اسطوره ها و معتقدان بدان ها بسیار ناگوار و زننده است، اما چونان دارویی تلخ برای درمان یک بیماری کارگر می افتد.
مساله دیگری که می توان به آن اندیشید آستانه تحمل و رواداری در جامعه ماست. براستی که طیف گسترده ای از امور را، جامعه به عنوان آزار محکوم می کند، از رنگ مو و مدل لباس گرفته تا یاداشت و نقد همگی جز موارد تحمل ناپذیری محسوب می شود که میل داریم آن را ممنوع اعلام کنیم. اما واقعیت این است که برای هم زیستی مسالمت آمیز باید آستانه تحمل مان را بالا ببریم و برای اصلاح و بهبود جامعه آزادی بیان را پاس بداریم. مدیری و مدیری ها حق دارند که آزادانه نقدهای خویش را بیان کنند، همانطور که دیگرانی حق دارند مدیری ها را مورد نقد قرار دهند. (گرچه کاری که بسیاری از مخالفان مدیری می کنند نقد نیست بلکه اعمال فشار و توسل به تفسیری خاص از قانون برای خاموش کردن صدای اوست.) چه از مدیری خوشمان بیاید و چه از روی گردان باشیم، طنز او کارکرد مهم و ضروری ای در جامعه دارد، او برای چیزهایی می کوشد که جامعه با فقدان آن روبروست یعنی رواداری و تحمل نقد. بنابراین بهتر است بجای نفی چنین طنزی، به آن آری بگوییم به آن گوش دهیم که قطعا اثرات و تبعات مثبتی برای جامعه خواهد داشت.
محمد نادری در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: مدتی است مشغول تمرین برای سریال «دور همی» به کارگردانی محراب قاسم خانی و تهیه کنندگی حمید رحیمی نادی هستم.
نادری درباره جزئیات این مجموعه گفت: این مجموعه تلویزیونی دارای دو بخش نمایشی با حضور تماشاگر و یک بخش استنآپ کمدی است که در بخش اول عکس العملهای مخاطب را دریافت کرده و بر اساس همانها پیش میرویم.این برنامه شیوه نویی دارد و تجربه جدیدی در تلویزیون محسوب میشود.
وی افزود:چندی پیش مشغول تمرین نمایش «به دنبال دروغگو» بودم که نویسندگی اثر را به عهده داشتم،اما به دلیل حضورم در «دور همی» نتوانستم گروه را همراهی کنم.
در «دورهمی» بازیگرانی چون: الیکا عبدالرزاقی،مهران رنجبر ،محمد نادری،شقایق دهقان، مهران مدیری،سیامک انصاری و امیر مهدی ژوله به ایفای نقش میپردازند.
سایر عواملی که تاکنون حضورشان در «دور همی» قطعی شده است، عبارتند از: کارگردان:محراب قاسم خانی،تهیه کنندگان: هاشم رضایت، حمید رحیمی نادی، نویسنده: امیر مهدی ژوله،طراح صحنه و دکور: مهدی هاشمی، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح لباس: پیام حسین سوری، برنامه ریز و دستیار یک کارگردان: حسن لباف و مشاور رسانه ای: امین اعتمادی.
برنامه دورهمی، دردسرها و موفقیت ها
برنامه دورهمی با همه حاشیه ها و دردسرها و موفقیت هایش، اولین تجربه کارگردانی مهراب قاسمخانی است، ولی چرا اسمش در تیتراژ نیست؟
مجله خبری لحظه نما: دورهمی با همه حاشیه ها و دردسرها و موفقیت هایش، اولین تجربه کارگردانی آقای نویسنده است، ولی چرا اسمش در تیتراژ نیست؟
عید امسال گرچه عید بی رمقی برای تلویزیون بود اما حضور تیم مهران مدیری در شبکه نسیم، اتفاق بزرگی بود که باعث شد خوراک خوبی برای رسانه های فرهنگی و هنری مهیا شود. «دورهمی» (که قبلا نامش زعفرونی بود) آنقدر پرحاشیه ودیدنی بود که حتی «جناب خان» را هم جا گذاشت! از شباهت د کوربه یک برنامه هندی گرفته تا تراشیدن موی سر نیما فلاح در مقابل دوربین و به تبع آن، تذکر گرفتن از قائم مقام معاون سیما، حاشیه های داغی است که دورهمی را نقل گعده های خانوادگی در ایام نوروز کرد. گرچه مهران مدیری در این برنامه تنها نقش یک استندآپ کمدین را اجرا میکند اما همه مردم تصورشان این است که کل برنامه زیرسراوست و «دورهمی» را با اینکه نامی از کارگردان در تیتراژش ندارد، پرورده دستهای مدیری می دانند ودرهمین ماجراهای کپی کاری یا مهمان نوازی، مدیری را آماج حمله ها قرار می دهند. پخش برنامه همچنان ادامه دارد اما این سوال پیش می آید که بعد از تذکرقائم مقام معاون سیما درباره حفظ شان مهمان، چه برسر پخش برنامه می آید؟ چرا نام کارگردان در تیتراژ نیست؟ مهراب قاسمخانی که از مدتها پیش در صفحه شخصی اش دراینستاگرام وعده پخش این برنامه را داده بود، چرا اسمش در تیتراژ نیست؟ آیا مهراب همان کارگردان پشت پرده است که اسمش در هیچ کجا برده نشده یا از سر تواضع نمی خواهد نامش کنار مدیری مطرح شود؟!
کارگردان چه کسی است؟
«دورهمی مهران مدیری، رقیب خندوانه می شود». این خبری بود که اوایل اسفند گذشته منتشر شد. خبری که باعث شد طرفداران مدیری، پای ثابت شبکه نسیم در ایام نوروز شوند. سریال های نوروز امسال چندان چنگی به دل نمی زد اما شبکه نسیم با دو برنامه تاپش، «خندوانه» و «دورهمی» توانست رکورد پرمخاطبترین شبکه را بزند و حسابی در سال جدید بترکاند. اما انچه در این مدت و با پخش مجموعه تلویزیونی دورهمی مشخص شده اینکه، گویا این برنامه کارگردان ندارد! چون نه اسمی از کارگردان در تیتراژ برده شده و نه در گفت و گوها با عوامل برنامه، نخوسات نامش فاش شود، مهراب قاسمخانی را به عنوان سرپرست نویسندگان و کارگردان اثر معرفی کرد. گرچه امین داداشی، مدیر روابط عمومی مجموعه، این موضوع را رد یا تایید نمی کند اما می گوید " قرار است نام مهراب قاسمخانی به عنوان مشاور پروژه در تیتراژبرده شود». از آنجایی که حضور مهران مدیری در کار، کل مجموعه را به نام او تمام می کند اما خود مدیری خودش را تنها، استندآپ کمدین مجموعه میداند و حتی به گفته
داداشی زمانی که در یکی از سایتها از او به عنوان کارگردان نام برده شد، سریعا آن را تکذیب کرد.
خودش نخواست
زمانی که هنوز اسمی از «دورهمی» در تلویزیون برده نشده بود، مهراب قاسمخانی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام از ظهور این برنامه در شبکه نسیم پرده برداری کرد. او در یکی از پستهایش که بعدا محبور به حذف ان شد، حرف هایی زده بود که مشخص می کرد سرپرست نویسندگان و همین طور کارگردان اثر است. اما چرا اسمی از او در تیتراژ نیست؟ داداشی می گوید: «خود مهراب نخواسته که اسامش در تیتراژ بیاید». دلیل دیگری که داداشی ذکر می کند مخالفت شبکه با عنوان نام کارگردان در تیتراژ است. گرچه این دلیل خیلی ابکی به نظر می رسد است اما این شائبه را ایجاد می کند که این عدم ذکر شاید به این دلیل باشد که در کنار حضور مهران مدیری، ذکر نام شخص دیگری به عنوان کارگردان، می تواند از محبوبیت اثر کم کند! داداشی اما این فرضیه را رد می کند: «تلویزیون هم مشکلی نداشته باشد، خود عوامل به این نتیجه رسیده اند که اسم کارگردان را در تیتراژ نیاورند. چون کار گروهی است و نباید اسم یک نفر را تنها به عنوان کارگردان ذکر کرد. کار با همفکری همه جلو می رود. اتاق فکری داریم که نام اعضایش را رسانه ای نکرده ایم. از طرفی خود مهراب قاسمخانی نخواسته که اسمش در تیتراژ برده شود». البته از طرفی معتقد است: «شاید بعد از مدتی تهیه کننده ها به این نتیجه برسند که اسم مهراب را به عنوان کارگردان در تیتراژذکر کنند، ولی فعلا به عنوان یک کار گروهی است و مهراب قاسمخانی به عنوان مشاور، پروژه را همراهی می کند».
چرا «دوره همی» تذکر گرفت؟
در هر قسمت از مجموعه مهمانانی حضور دارند که با رفتارهای عجیب مدیری روبه رو میشوند. در اخرین برنامه، نیمافلاح و سحر ولدبیگی مهمانان «دورهمی» بودند که در نهایت با تراشیدن سر فلاح، به پایان رسید! همین اتفاق باعث شد رضا پورحسین، قائم مقام معاون سیما بگوید: «در برنامه گاهی سوالاتی مطرح شده که با فرهنگ ایرانی - اسلامی همخوانی ندارد و نیز با رفتار تنبیه امیز مجری شأن میهمانان برنامه نادیده گرفته شده است؛ پس از اینکه این موارد به ما انعکاس داده شد بررسی کردیم و بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی داده شد تا نسبت به موارد اخلاقی و رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی دقت بیشتری شود" داداشی می گوید:" با اتفاقاتی که در این دو قسمت اخیر رخ داد متوجه شدیم نشان دادن بعضی شوخیها در تلویزیون امکان پذیر نیست و تلویزیون همچنان مناسبات خودش را دارد». حمید رحیم نادی، یکی از تهیه کننده های مجموعه نیز به «تماشاگران امروز» گفت که کار را با قدرت جلو می برند و صددرصد برنامه ادامه خواهد داشت: «این تذکرات در تلویزیون کاملا طبیعی است و نمی تواند جلوی پخش مجموعه را بگیرد». به گفته داداشی کسی که در این برنامه به عنوان مهمان حضور پیدا می کند، احتمال می دهد که هر اتفاقی ممکن است برایش رخ دهد!
ماجرای کپی بودن برنامه چیست؟
اما آنچه که بیش از همه چیز، درباره این مجموعه، رسانه ای شد شباهت عجیب دکورش به برنامه ای هندی است. برنامه ای به نام «شب های کمدی» با اجرای «کیپل شارما» هنرپیشه و کمدین ۳۶ ساله هندی، در حقیقت دکور برنامه «دورهمی» با دکورشبهای کمدی که به مدت سه سال (ژانویه ۲۰۱۳ تا ابتدای ۲۰۱۶) از شبکه خصوصی کالرز(COOS) مستقر در بمبئی پخش می شد بسیار شبیه است و در نگاه اول می توان به این موضوع پی برد. اما به گفته داداشی این برنامه با آن برنامه زمین تا آسمان تفاوت دارد. آیتم ها و اجرای اثر متفاوت است و تنها شباهت این دو برنامه در دکور است: «متأسفانه هیچ کسی تحقیق کاملی در این زمینه انجام نمیدهد که واقعا آیا چنین کپی ای رخ داده یا نه. موجی به راه افتاده که همه بر همان سوار می شوند و همه نسبت به آن موضع گیری می کنند. ان برنامه ای که گفته می شود ما از روی ان کپی کرده ایم، فقط از دکورش اقتباس شده است. هیچ کدام از شخصیتهای «دورهمی» شبیه ان برنامه نیستند. اقتباس دکور هم به این خاطر بوده که بعضی از بخشهای آن د کورشبیه معماری اصیل ایرانی است. در مصاحبه تهیه کننده هم اعلام شد که مقداری از دکور را اقتباس کرده ایم و هیچ شباهتی از لحاظ ساختار بین این دو برنامه وجود ندارد. مهران مدیری در این برنامه استند آپ کمدی اجرا می کند در صورتی که فردی که در ان برنامه روی صندلی می نشیند، اسپانسر برنامه است. با این حال شباهت دکوراین سوءتفاهم را ایجاد کرد که «دورهمی» کپی برداری مو به مواز آن برنامه است».
در اتاق تدوین درحاشیه۲
_________________________
قسمت نهم«دورهمی» امشب ساعت ۲۳:۰۰ از شبکه نسیم.
سریال جایزه بزرگ از امشب ساعت ۲۱:۰۰ از شبکه آی فیلم.
دورهمی؛ نقد جامعه مدرن
مازندمجلس: وطن امروز در یادداشتی آورده است:
مازندمجلس: اتفاق خوشایندی که این روزها در شبکه نسیم، در حال رخ دادن است، حضور متفاوت و تحسینبرانگیز مهران مدیری است که سال گذشته پس از مدتها به تلویزیون بازگشت. بازگشت مهران مدیری به تلویزیون به اذعان خود او پس از، از دست دادن مخاطبانش در سالهای دوری از رسانه ملی بود. پس از «در حاشیه» که با تصرف و مداخله افراطی بخش کوچکی از جامعه پزشکی نتوانست به شکلی که کارگردان دنبال آن بود، ادامه یابد، این بار مهران مدیری «دورهمی» را روی آنتن برد و به سرعت توانسته حجم قابل توجهی از مخاطبان را پای شبکه نسبتاً پرطرفدار نسیم بنشاند.
دورهمی در آغازین روزهای پخش به کپیبرداری از یک برنامه هندی متهم شد. البته بعد گفته شد هندیها هم از نسخهای آمریکایی کپیبرداری کردهاند و همین موضوع حاشیههایی برای «دورهمی» به وجود آورد. منتقدان «کپی» مهران مدیری نسبت مناسبی با محتوا برقرار نکردهاند. این ادعا درباره کپی بودن دورهمی به نحوی مطرح میشود که گویی الباقی برنامههای پخش شده از سیما، منحصر به فرد و بدیع و تازه و ابتکاریاند!! در حالی که پرسابقهترین برنامه فوتبالی تلویزیون، حتی در تغییر و تحولات هرازگاه و سالانه و... نیز به کپیبرداری از یک برنامه ایتالیایی ادامه میدهد و البته مخاطبان خود را هم حفظ کرده است. به نظر نمیرسد عیب و ایراد گرفتن از صرفا دکور مشابه یا فرم مشابه برنامه تلویزیونهای دیگر، درست باشد!
آن هم وقتی مهران مدیری در محتوا با یک ایدهپردازی خلاقانه حتی به «خندیدن» هم جهت میدهد و صرفا «الکی خندیدن» را تجویز نمیکند. حرکت خلاف جریان معمول در تلویزیون از سوی خالق «مرد هزارچهره» اتفاقا پسندیده نیز هست، زمانی که خلأ بسیاری از برنامههای اجتماعی را در تلویزیون با نقدهایی صریح پر میکند.
نشان دادن ایرادهای معمول جامعه مدرن و نقد آن، مواجههای صریح با واقعیت و با هم خندیدن به عیبهایی که انسان امروز حتی خود، آنها را دوست ندارد و نمیپسندد و جبر مدرنیته آنها را بر او تحمیل کرده، ویژگی مهم «دورهمی» است. نقد «دهکده جهانی»، تعبیری که مدیری آن را پیشتر ودر سری برنامههای «شوخی کردم» نیز به سخره گرفته بود، با نقدهای اجتماعی که او در دورهمی پیش میبرد مشابهت دارد. مدیری اگر قرار بوده، کپی یا تقلید کرده باشد، از خود و ایدهای که همیشه در آثارش پیش میبرد کپیبرداری کرده است.
تنبلی، تحلیلگری بدون اطلاع، اظهارنظر شتابزده، مدگرایی بیمنطق، برنامههای بیمحتوای ماهوارهای، «تازه به دوران رسیدگی»، عدم مطالعه و تیپهای ناهمگون و... حتی استفاده افراطی از لوازم آرایش را نقد میکند. مخاطب را به عیب و ایرادهای خودش متوجه میکند و به زبان بیزبانی به او میگوید: «اگر چیزی خندهدار است، برخی رفتارهای خود او است». و همه آنچه مدرنیته و البته فقدان اندیشه و تفکر، بر سر بشر امروزی آورده را صریح و بیآنکه واهمه داشته باشد بیان میکند. دورهمی نمونهای خاص از یک برنامه اجتماعی است. برنامهای که «خندیدن» را با «نقد» همراه کرده است و شاید نقطه تمایز مدیری با دیگران همینجاست.
سلام به همگی...
قسمت هشتم «دورهمی»امشب ساعت ۲۳(یا ۲۳:۱۵) از شبکه نسیم.
تکرار: ساعت۳ــ۷ــ۱۱ــ۱۷
...
اینم دو عکس قشنگ
* آخرین وضعیت مدیری: یکی از مهمترین دلایل جذابیت کمدی های مهران مدیری ارتباط مستقیمش با مردم بود. چه زمان برنامه های مثل «جنگ 77»، «ببخشید شما» یا «پلاک 14» که این ارتباط به صورت پلاتوگویی انجام می شد و چه زمانی مثل «پاورچین»، «قهوه تلخ» و ... که سعی می کرد حتی با آمدن جلوی دوربین و بالا انداختن ابرو این ارتباط را حفظ کند.
سینانور محمد:
رضا خلجی(بازیگر):
علی اوجی:
پرستو صالحی:
بابک برزویه:
مهدی عظیمی(بازیگر):