ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡
ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡

برنامه دورهمی، دردسرها و موفقیت ها

برنامه دورهمی، دردسرها و موفقیت ها

Image result for ‫دورهمی مهران مدیری‬‎

برنامه دورهمی با همه حاشیه ها و دردسرها و موفقیت هایش، اولین تجربه کارگردانی مهراب قاسمخانی است، ولی چرا اسمش در تیتراژ نیست؟

مجله خبری لحظه نما: دورهمی با همه حاشیه ها و دردسرها و موفقیت هایش، اولین تجربه کارگردانی آقای نویسنده است، ولی چرا اسمش در تیتراژ نیست؟

عید امسال گرچه عید بی رمقی برای تلویزیون بود اما حضور تیم مهران مدیری در شبکه نسیم، اتفاق بزرگی بود که باعث شد خوراک خوبی برای رسانه های فرهنگی و هنری مهیا شود. «دورهمی» (که قبلا نامش زعفرونی بود) آنقدر پرحاشیه ودیدنی بود که حتی «جناب خان» را هم جا گذاشت! از شباهت د کوربه یک برنامه هندی گرفته تا تراشیدن موی سر نیما فلاح در مقابل دوربین و به تبع آن، تذکر گرفتن از قائم مقام معاون سیما، حاشیه های داغی است که دورهمی را نقل گعده های خانوادگی در ایام نوروز کرد. گرچه مهران مدیری در این برنامه تنها نقش یک استندآپ کمدین را اجرا میکند اما همه مردم تصورشان این است که کل برنامه زیرسراوست و «دورهمی» را با اینکه نامی از کارگردان در تیتراژش ندارد، پرورده دستهای مدیری می دانند ودرهمین ماجراهای کپی کاری یا مهمان نوازی، مدیری را آماج حمله ها قرار می دهند. پخش برنامه همچنان ادامه دارد اما این سوال پیش می آید که بعد از تذکرقائم مقام معاون سیما درباره حفظ شان مهمان، چه برسر پخش برنامه می آید؟ چرا نام کارگردان در تیتراژ نیست؟ مهراب قاسمخانی که از مدتها پیش در صفحه شخصی اش دراینستاگرام وعده پخش این برنامه را داده بود، چرا اسمش در تیتراژ نیست؟ آیا مهراب همان کارگردان پشت پرده است که اسمش در هیچ کجا برده نشده یا از سر تواضع نمی خواهد نامش کنار مدیری مطرح شود؟!

کارگردان چه کسی است؟ 

«دورهمی مهران مدیری، رقیب خندوانه می شود». این خبری بود که اوایل اسفند گذشته منتشر شد. خبری که باعث شد طرفداران مدیری، پای ثابت شبکه نسیم در ایام نوروز شوند. سریال های نوروز امسال چندان چنگی به دل نمی زد اما شبکه نسیم با دو برنامه تاپش، «خندوانه» و «دورهمی» توانست رکورد پرمخاطبترین شبکه را بزند و حسابی در سال جدید بترکاند. اما انچه در این مدت و با پخش مجموعه تلویزیونی دورهمی مشخص شده اینکه، گویا این برنامه کارگردان ندارد! چون نه اسمی از کارگردان در تیتراژ برده شده و نه در گفت و گوها با عوامل برنامه،  نخوسات نامش فاش شود، مهراب قاسمخانی را به عنوان سرپرست نویسندگان و کارگردان اثر معرفی کرد. گرچه امین داداشی، مدیر روابط عمومی مجموعه، این موضوع را رد یا تایید نمی کند اما می گوید " قرار است  نام مهراب قاسمخانی به عنوان مشاور پروژه در تیتراژبرده شود». از آنجایی که حضور مهران مدیری در کار، کل مجموعه را به نام او تمام می کند اما خود مدیری خودش را تنها، استندآپ کمدین مجموعه میداند و حتی به گفته 

داداشی زمانی که در یکی از سایتها از او به عنوان کارگردان نام برده شد، سریعا آن را تکذیب کرد.

خودش نخواست 

زمانی که هنوز اسمی از «دورهمی» در تلویزیون برده نشده بود، مهراب قاسمخانی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام از ظهور این برنامه در شبکه نسیم پرده برداری کرد. او در یکی از پستهایش که بعدا محبور به حذف ان شد، حرف هایی زده بود که مشخص می کرد سرپرست نویسندگان و همین طور کارگردان اثر است. اما چرا اسمی از او در تیتراژ نیست؟ داداشی می گوید: «خود مهراب نخواسته که اسامش در تیتراژ بیاید». دلیل دیگری که داداشی ذکر می کند مخالفت شبکه با عنوان نام کارگردان در تیتراژ است. گرچه این دلیل خیلی ابکی به نظر می رسد است اما این شائبه را ایجاد می کند که این عدم ذکر شاید به این دلیل باشد که در کنار حضور مهران مدیری، ذکر نام شخص دیگری به عنوان کارگردان، می تواند از محبوبیت اثر کم کند! داداشی اما این فرضیه را رد می کند: «تلویزیون هم مشکلی نداشته باشد، خود عوامل به این نتیجه رسیده اند که اسم کارگردان را در تیتراژ نیاورند. چون کار گروهی است و نباید اسم یک نفر را تنها به عنوان کارگردان ذکر کرد. کار با همفکری همه جلو می رود. اتاق فکری داریم که نام اعضایش را رسانه ای نکرده ایم. از طرفی خود مهراب قاسمخانی نخواسته که اسمش در تیتراژ برده شود». البته از طرفی معتقد است: «شاید بعد از مدتی تهیه کننده ها به این نتیجه برسند که اسم مهراب را به عنوان کارگردان در تیتراژذکر کنند، ولی فعلا به عنوان یک کار گروهی است و مهراب قاسمخانی به عنوان مشاور، پروژه را همراهی می کند».

چرا «دوره همی» تذکر گرفت؟ 

در هر قسمت از مجموعه مهمانانی حضور دارند که با رفتارهای عجیب مدیری روبه رو میشوند. در اخرین برنامه، نیمافلاح و سحر ولدبیگی مهمانان «دورهمی» بودند که در نهایت با تراشیدن سر فلاح، به پایان رسید! همین اتفاق باعث شد رضا پورحسین، قائم مقام معاون سیما بگوید: «در برنامه گاهی سوالاتی مطرح شده که با فرهنگ ایرانی - اسلامی همخوانی ندارد و نیز با رفتار تنبیه امیز مجری شأن میهمانان برنامه نادیده گرفته شده است؛ پس از اینکه  این موارد به ما انعکاس داده شد بررسی کردیم و بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی داده شد تا نسبت به موارد اخلاقی و رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی  دقت بیشتری شود" داداشی می گوید:" با اتفاقاتی که در این دو قسمت اخیر رخ داد متوجه شدیم نشان دادن بعضی شوخیها در تلویزیون امکان پذیر نیست و تلویزیون همچنان مناسبات خودش را دارد». حمید رحیم نادی، یکی از تهیه کننده های مجموعه نیز به «تماشاگران امروز» گفت که کار را با قدرت جلو می برند و صددرصد برنامه ادامه خواهد داشت: «این تذکرات در تلویزیون کاملا طبیعی است و نمی تواند جلوی پخش مجموعه را بگیرد». به گفته داداشی کسی که در این برنامه به عنوان مهمان حضور پیدا می کند، احتمال می دهد که هر اتفاقی ممکن است برایش رخ دهد!

ماجرای کپی بودن برنامه چیست؟ 

اما آنچه که بیش از همه چیز، درباره این مجموعه، رسانه ای شد شباهت عجیب دکورش به برنامه ای هندی است. برنامه ای به نام «شب های کمدی» با اجرای «کیپل شارما» هنرپیشه و کمدین ۳۶ ساله هندی، در حقیقت دکور برنامه «دورهمی» با دکورشبهای کمدی که به مدت سه سال (ژانویه ۲۰۱۳ تا ابتدای ۲۰۱۶) از شبکه خصوصی کالرز(COOS) مستقر در بمبئی پخش می شد بسیار شبیه است و در نگاه اول می توان به این موضوع پی برد. اما به گفته داداشی این برنامه با آن برنامه زمین تا آسمان تفاوت دارد. آیتم ها و اجرای اثر متفاوت است و تنها شباهت این دو برنامه در دکور است: «متأسفانه هیچ کسی تحقیق کاملی در این زمینه انجام نمیدهد که واقعا آیا چنین کپی ای رخ داده یا نه. موجی به راه افتاده که همه بر همان سوار می شوند و همه نسبت به آن موضع گیری می کنند. ان برنامه ای که گفته می شود ما از روی ان کپی کرده ایم، فقط از دکورش اقتباس شده است. هیچ کدام از شخصیتهای «دورهمی» شبیه ان برنامه نیستند. اقتباس دکور هم به این خاطر بوده که بعضی از بخشهای آن د کورشبیه معماری اصیل ایرانی است. در مصاحبه تهیه کننده هم اعلام شد که مقداری از دکور را اقتباس کرده ایم و هیچ شباهتی از لحاظ ساختار بین این دو برنامه وجود ندارد. مهران مدیری در این برنامه استند آپ کمدی اجرا می کند در صورتی که فردی که در ان برنامه روی صندلی می نشیند، اسپانسر برنامه است. با این حال شباهت دکوراین سوءتفاهم را ایجاد کرد که «دورهمی» کپی برداری مو به مواز آن برنامه است».