ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡
ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡

7 ناجی تلویزیون در نوروز 95

7 ناجی تلویزیون در نوروز 95

نوروز 95 ، آغازی سخت برای تلویزیون بود. دلیل اصلی را باید در ضعف سریال ها دانست که هیچ کدام نتوانستند به دل بیننده ها بنشینند. در کنار آن برنامه های ترکیبی هم فاقد نوآوری بودند و به جز برنامه های «خندوانه» و «دورهمی» هیچ کدام موج آفرین نشدند. در نوروز امسال از میان تولیدات شبکه های مختلف  فقط چند مورد موفق بودند و توانستند گلیم خود را از آب بیرون بکشند

بخش سینما و تلویزیون تبیان
نود

عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پورسال های قبل ویژه برنامه جداگانه ای برای نوروز تهیه نمی کرد و همان برنامه روتین هفتگی اش را با یکسری مهمان و آیتم ویژه به عنوان برنامه آخر سالش روی آنتن می فرستاد . نتیجه این تداخل موجب می شد تا برخی آیتم های تولیدی و جذاب نود در این ویژه برنامه زیاد به چشم نیاید. اما او امسال تیزهوشی به خرج داد و یک برنامه ویژه و اختصاصی برای نوروز آماده کرد و در آخرین جمعه سال آن را روی آنتن فرستاد. برگ برنده او در این ویژه برنامه هم حضور جناب خان به عنوان مهمان ویژه بود. گفت وگوی او با جناب خان و اظهار نظر های فوتبالی این عروسک محبوب و صحبت تلفنی او با فرشته کریمی خانم گل فوتسال آسیا از جمله ویژگی های نود نوروزی عادل بود. البته عادل در کنار این مهمان ویژه آیتم های جذابی با حضور چند تن از فوتبالیست های قدیمی و فعلی آماده کرده بود که آنها از قضا خوب از کار درآمده بودند. شاید تنها نکته منفی برنامه نوروزی عادل ، تاکید راه و بی راه او و محمد حسین میثاقی برای تشویق مخاطب برای شرکت در نظرسنجی برنامه «سه ستاره» و رای دادن به گزینه های که از برنامه نود و فوتبال 120 برای کسب عنوان بهترین برنامه، مجری و گزارشگر کاندیدا شده بودند.

لباهنگ خندوانه

برنامه «خندوانه» ویژه نوروز، شاید به عنوان یک برنامه خاص نوروزی، در حد انتظار نبود و به نسبت سایر ایام سال، خیلی معمولی و ساده تر برگزار شد اما یک برگ برنده اصلی داشت. مسابقه «لباهنگ»، از همان شب اول، توانست فضای رقابتی جذابی ایجاد کند و مخاطبان را به تکاپوی حضور و شرکت در آن ترغیب کند. گرچه برخی انتخاب ها مثل علی لک پوریان، علیرضا کمالی یا میلاد کیمرام، یک مقدار عجیب به نظر می رسید و با ابهامات زیادی روبه رو بود اما بهرحال فضایی که رامبد جوان به بهانه این مسابقه در شبکه نسیم ایجاد کرد تا حدی غیرمنتظره بود.

مهران مدیری

برنده بی چون و چرای تلویزیون در نوروز امسال، «مهران مدیری» بود. کارگردانی که در سال 94 با شکستهای پیاپی روبه رو شده بود، همین اول سالی، با دو روز اجرا در هفته، توانست مجددا احیا شود. «دور همی» برنامه شاهکاری نیست. آیتم های نمایشی آن به شدت ضعیف است، ساختار آن از روی یک برنامه هندی الگوبرداری شده و حتی جنس پلاتوها و موضوعاتی که نویسندگان سراغشان رفته اند، آنطور که باید جدید و خاص نیستند اما صرفا موفقیت همان بخش هایی که مدیری حضور دارد و رودر رو با مردم صحبت می کند، آنقدربالاست که می شود تمام ضعف های دیگرش را هم نادیده گرفت. درواقع با برنامه امسال «دورهمی» مخاطبان مطمئن بودند با برنامه ای روبه رو هستند که مهران مدیری، شخصا و به صورت واقعی برایشان اجرا می کند. این کمدین معروف، با همان چند بخش مسابقه و چالش با مهمان ها و پلاتوگویی ها به اندازه ای مورد توجه قرار گرفت و به اوج رسید که در غیاب کلاه قرمزی و رفقا، حواس شبکه های اجتماعی را در کل عید به خودش معطوف کرد. شیوه اجرا و گفتگوی مدیری حتی رامبد جوان را هم در خندوانه زیر سایه برد. با اینکه رامبد سعی کرده بود در گفتگوها متفاوتتر از سایر مجریان وارد عمل شود اما عملا مدیری چند قدم بالاتر از او ظاهر شد.

«دور همی» برنامه شاهکاری نیست. آیتم های نمایشی آن به شدت ضعیف است، ساختار آن از روی یک برنامه هندی الگوبرداری شده و حتی جنس پلاتوها و موضوعاتی که نویسندگان سراغشان رفته اند، آنطور که باید جدید و خاص نیستند اما صرفا موفقیت همان بخش هایی که مدیری حضور دارد و رودر رو با مردم صحبت می کند، آنقدربالاست که می شود تمام ضعف های دیگرش را هم نادیده گرفت.

هوش برتر

مسابقه هوش برتر یکی از شگفتی های نوروز امسال بود، این برنامه از شبکه نسیم پخش می شد و قرار است در سه فصل جداگانه تا پایان سال ادامه داشته باشد. هوش برتر پس از سالها توانسته برنامه هایی که بر پایه سنجش علمی و اطلاعات عمومی شرکت کننده ها تولید می شود را زنده کند. این در حالی است که در ایام عید سری جدید مسابقه «ثانیه ها» هم از شبکه دو پخش می شد. با اینکه مسابقه مذکور برای دومین سال پیاپی با الگو گرفتن از مسابقه «هفته» پخش می شود، اما نه تنها سطح سوالات و روند مسابقه بسیار ابتدایی است، بلکه به طرز عجیبی شرکت کنندگان این مسابقه از اطلاعات عمومی بسیار کمی برخوردارهستند تا جایی که در بسیاری از شبکه های اجتماعی، این موضوع دست مایه ای برای طنز شده است. هوش برت اما آزمون ورودی برگزار می کند و حتی یک آزمون رایگان در سایت این برنامه وجود دارد که هر ایرانی می تواند با آن ذهن خود را بیازماید.این مسله تنها نکته مثبت این مسابقه نیست، بلکه شرکت کننده های این مسابقه با سرعت عمل و اطلاعات عمومی جامعی که دارند بیننده را غافلگیر می کنند و این موضوع القا می شود که مسابقه میان نخبگان برگزار شده است. در این میان اجرای پر انرژی امیر حسین مدرس را هم نمی توان نادیده گرفت.

رضا رشیدپور 

یکی از ارکان موفقیت هر شبکه ، تاک شوهای آن است. در هر دوره تلویزیون ما مجریانی داشته که در مدتی معلوم فرصتی در اختیار داشته اند و اسباب سرگرمی و داغ شدن آنتن را فراهم کرده اند. مدتی بعد اما یا خودشان رفته اند یا مجبور به ترک تلویزیون شده اند. خوشبختانه با بازگشت فرزاد حسنی و رضا رشیدپور بنظر می رسد مدیران تلویزیون با سعه صدر بیشتری با چهره ها برخورد می کنند. نتیجه این اعتماد به رضا رشیدپور در نوروز 95 خیلی زود جواب داد. نکته ویژه ای که رشیدپور را حائز برنده بودن کرده ، پختن سوژه ها و داشتن پلن در مواجهه با مهمان هاست.کافی است مرور کنیم میزان گفت و گوهایی که جمشید مشایخی در تلویزیون داشته ولی هیچ کدام به اندازه گفت و گویش را رشیدپور موج آفرین نشد. رشیدپور حالا می داند از چه زاویه ای با مهمانش وارد گفت و گو شود و مخاطبش را سرگرم کند. این در حالی است برنامه «صفر صفر» در دقیقه نود روی آنتن رفت و او فرصت کافی برای طراحی استودیو و دعوت از چهره های شاخص تر نداشته.

صدبرگ

درست است که «خندوانه» و «دورهمی» جزو برنامه های پربیننده نوروز 95 معرفی شدند اما در این میان سهم برنامه «صدبرگ» در جذب مخاطبان خاص تر را در شبکه چهار نمی توان نادیده گرفت. مهمترین ویژگی صدبرگ که آن رااز سایر تولیدات تخصصی شبکه های مختلف مجزا می کرد این بود که در برنامه نوروزی اش در هر حوزه ای وارد عمل شده بود. از مصاحبه با چهره های مطرح سال گذشته مثل شبنم مقدمی، محمدحسین مهدویان، شهرام مکری، مهراوه شریفی نیا، محمد بحرانی و ... گرفته تا آیتم های خاطره انگیز درباره نوروز و زندگی نامه سینماگران کمدی و معرفی کتاب و شعرخوانی و ... درواقع «صدبرگ» را می شود یک برنامه ترکیبی کامل و کاملا مناسبتی نوروز به حساب آورد که برخلاف برنامه هایی مثل «خندوانه» و«دورهمی»، عموما رسالتش خنداندن نبود. منصور ضابطیان و محمد صوفی، سالها قبل در برنامه «رادیو هفت»، نشان داده بودند که در ساختن عیدانه ها و برنامه های مناسبتی موفق عمل می کنند. امسال هم «صدبرگ» یک جورهایی پرچم موفقیت شبکه چهار را بالا نگه داشت. قطعا اگر این برنامه را از این شبکه می گرفتند، کار قابل توجه دیگری برای ارائه کردن نداشت.

هزاردستان

اینکه در مناسبت نوروز و در میان چند سریال جدید و ویژه ، یک سریال قدیمی بدرخشد و به چشم بیاید یعنی اینکه مدیران تلویزون کارشان را درست انجام نداده اند. سریال هایی که آنقدر در جذب مخاطب ناموفق بودند که خیلی ها تماشای سریال های تکراری آی فیلم و «هزاردستان» شبکه تهران را به تماشای آن ها ترجیح می دادند. اما در بین همه این سریال های تکراری سریالی که بیش از همه می درخشید و همچنان دیدنی و حیرت انگیز بود، «هزاردستان» زنده یاد علی حاتمی بود. حالا این سریال در ایام نوروز با کیفیت اچ دی روی آنتن رفت که همین حض تماشای آن را دو صد چندان کرد. ای کاش در همین تعطیلات مدیرانی که خروجی شان سریالی مثل « بیمار استاندارد»، پای این سریال و دیگر سریال های قدیمی تلویزیون می نشستند و می دیدند سریال خوب ساختن بیش از هر چیزی نیازمند یک قصه خوب و روان و شیرین است و برای تولید یک سریال اثر گذار ، ماندگار و مخاطب پسند نیازی به ادا و اطوار نیست. هزار دستان ماندگار شد و همچنان بعد از سی سال دیدنی است برای اینکه همه چیز آن سر جایش است. قصه اش را خوب روایت می کند و کارگردانش هم کارش را بلد است و می دانسته چه کار می خواهد انجام دهد. همین. 


منبع: هفت صبح