ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡
ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡

عطسه...

چندی است که سریالی با نام «عطسه» وارد شبکه نمایش خانگی شده است. سریالی به طراحی و کارگردانی مهران مدیری و بازی جواد رضویان، سیامک انصاری و مهران غفوریان که طنزی آیتمی به شمار می آید.
هفته نامه تماشاگران امروز - دنیا خمامی: چندی است که سریالی با نام «عطسه» وارد شبکه نمایش خانگی شده است. سریالی به طراحی و کارگردانی مهران مدیری و بازی جواد رضویان، سیامک انصاری و مهران غفوریان که طنزی آیتمی به شمار می آید. 
در اینترنت هم اطلاعات دقیقی از زمان تولید و عوامل پشت صحنه این سریال در دسترس نیست. تهیه کننده این مجموعه مهدی داوری است و سرپرستی نویسندگانش را هم امیر مهدی ژوله بر عهده دارد؛ سریالی که به نظر نمی آید تا اینجا فروش خیره کننده ای داشته باشد. سریالی که تقریبا همه عوامل ساختنش همان تیم «در حاشیه» هستند و انگار تعطیلی ناگهانی سیزن اول سریال باعث شده در میانه ساخت آن سریال عطسه را هم بگیرند.

قرار نبود در شبکه نمایش خانگی پخش شودعطسه چطور شکل گرفت و جلوی دوربین رفت؟ امیر مهدی ژوله به عنوان سرپرست نویسندگان این کار توضیح می دهد: «ما مشغول ساخت سریال «در حاشیه» بودیم که آن مشکلات پیش آمد. یادتان که هست؟ قصه اعتراض و پایان کار در سی قسمت سیزن اول. در همان روزها بود که این همکاری برای ساخت عطسه به آقای مدیری پیشنهاد شد.»
 
ادامه مطلب ...

عکس:)

یه عکس فوق العاده؛ پشت صحنه ی درحاشیه

گزارشی از پشت صحنه درحاشیه

گزارشی از پشت صحنه درحاشیه

مهران مدیری این روزها مشغول ساخت سری دوم در حاشیه در همین بیمارستان است بیمارستانی که حالا با تغییر دکوراسیون تبدیل به یک زندان فانتزی شده و روایتگر زندگی پزشک نماهایی است که به دلیل تخلفات پزشکی حالا به زندان افتاده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ ساعت 15 از خبرگزاری میزان به سمت شمال شرق تهران منطقه مینی سیتی حرکت می‌کنیم در محدوده خیابان وزارت خارجه کم کم بیمارستان در حاشیه دیده می شود جایی که اولین سری سریال در حاشیه در آن جا ساخته شده بود سریالی که اولین ساخته مهران مدیری پس از غیبت طولانی مدت او از تلویزیون  بود اما با حاشیه هایی که از سوی جامعه پزشکان گریبان گیر آن شد زودتر از موعد، از روی آنتن کنار رفت.

مهران مدیری این روزها مشغول ساخت سری دوم در حاشیه به تهیه کنندگی حمیدرضا مهدوی کوچک سرایی در همین بیمارستان است بیمارستانی که حالا با تغییر دکوراسیون تبدیل به یک زندان فانتزی شده و روایتگر زندگی پزشک نماهایی است که به دلیل تخلفات پزشکی حالا به زندان افتاده اند در همان ابتدای ورودمان به حیاط این ساختمان، زندانیانی با لباس سرهمی آبی رنگی را دیدیم که در حیاط زندان مشغول صحبت با یکدیگر بودند.در گوشه ای از حیاط بیمارستان سابق ، مهران مدیری مشغول چک کردن مانیتور بود، پیش رفتم و به او سلام دادم، مهران مدیری هم سلامی کرد و خوشامد گفت. جواد رضویان و هومن رمضانی دو زندانی سریال در حاشیه روی یک نیمکت نشسته بودند و مشغول تمرین دیالوگ های خود بودند این بخش مربوط به قسمت 11، سکانس 13 از سری دوم در حاشیه بود حالا با صدا، دوربین حرکت، یک دو سه دستیار کارگردان ضبط شروع می شود، مهران مدیری درست پشت این دو بازیگر در پشت مانیتور قرار گرفته و مشغول تماشای بازی آنهاست، دیالوگ ها شروع می شود.

  

ادامه مطلب ...

بررسی طنز در آثار نمایش تلویزیون

در میزگرد «بررسی طنز در آثار نمایشی تلویزیون» مطرح شد

طنز در کشور جدی گرفته نمی‌شود

آسان نیست چنین جمعی را دور یک میز نشاندن. هنرمند جماعت گرفتار است و پر مشغله. در هر صورت پس از نزدیک به دو هفته رایزنی و پیگیری سماجت‌وار، میزگرد بررسی طنز در آثار نمایشی تلویزیون سامان گرفت با حضور احمد طالبی‌نژاد، رامبد جوان، مهراب قاسمخانی و محسن چگینی.

هر چهار مدعو در کار خود خبره و می‌شود گفت استاد هستند. طالبی‌نژاد که یک منتقد بالفطره است، آن چنان که حتی بر تنها ساخته بلند سینمایی‌اش «من بن لادن نیستم» هم نقد نوشته و هم فیلم را نواخته. رامبد جوان هم که یک طنزساز حرفه‌ای است؛ چه در سینما و چه تلویزیون. او در سینما یکی از بهترین فیلم‌های کمدی یکی دو دهه اخیر، «ورود آقایان ممنوع» را ساخته و در تلویزیون هم سریال‌های مسافران، توطئه فامیلی و گوشه دل تهرون را به سامان رسانده و حالا هم که خندوانه را روی آنتن دارد؛ یک برنامه ترکیبی طنزمحور که قرار است مردم را با خنده آشتی دهد. مهراب قاسمخانی هم که به اتفاق برادرش، پیمان، یکی از قطب‌های نویسندگی فیلمنامه‌های طنز را تشکیل می‌دهند. قاسمخانی خالق و طراح تعدادی از جذاب‌ترین سریال‌های طنز شبانه تلویزیون بوده است؛ از نقطه‌چین و پاورچین و دزد و پلیس و کمربندها را ببندیم گرفته تا شب‌های برره، مسافران، ساختمان پزشکان و پژمان. محسن چگینی هم یک تهیه‌کننده خبره و حرفه‌ای است که عمده فعالیت‌هایش را بر تولید و تهیه مجموعه‌های طنز شبانه تلویزیونی متمرکز کرده است؛ نشانه‌هایش هم دزد و پلیس، ساختمان پزشکان، پژمان و این آخری، شمعدونی.

بهانه برپایی این میزگرد، بررسی طنز در آثار نمایشی تلویزیون و بخصوص سریال‌های شبانه است و البته حواشی و اعتراضاتی که پیرامون بعضی از این مجموعه‌ها که روز به روز هم اندک‌تر می‌شوند، شکل گرفته و فرآیند تولید و ساخت‌شان را دستخوش تغییر کرده است.

 

ادامه مطلب ...

پشت صحنه ی درحاشیه

پشت صحنه ی درحاشیه2

سلام :) من چند روزه اینترنتم مشکل پیدا کرده و دارم به زور پست میذارم  دو سه تا مطلب جدید هست که دارم سعی میکنم بذارم اما به خاطر مشکل اینترنت نمیشه...تلاشمو میکنم که تا فردا بذارمشون

***

چند تا عکس قشنگ

ببخشید شما

با پیمان قاسم خانی و امیر مهدی ژوله

شهریور94

در کنار مرحوم ناصر حجازی

گزارشی از پشت صحنه سریال مهران مدیری

گزارشی از پشت صحنه سریال مهران مدیری

(این گزارش جدیده)

به گزارش شرق، از سنگفرش‌های مقابل ساختان رد می‌شوم،از پله‌ها بالا می‌روم، در را باز می‌کنم. نگهبانان جلو در مشغول دیدن بازی فوتبال هستند و از آنها سراغ عوامل را می‌گیرم. جواد رضویان تنها کسی است که از پله‌های مدور ساختمان با متنی در دست به سمت لابی می‌آید و چند دقیقه‌ای را مقابل تلویزیون مشغول دیدن فوتبال می‌شود.


خوش‌و‌بشی با هم می‌کنیم. رضویان لباسی آبی به تن دارد و گریمش همان «زهتاب» معروف «در حاشیه» است. رضویان در مجموعه «در حاشیه» یکی از جذاب‌ترین نقش‌های دوران بازیگری‌اش را ایفا کرد. آن‌قدر که تکیه‌کلام‌هایش ماه‌ها بعد از پخش سریال هنوز هم از زبان مردم شنیده می‌شود.
وفا ملک‌زاده، مدیر روابط‌عمومی مجموعه، به استقبال‌ ما می‌آید و مثل همیشه با صبر و حوصله برای دیدن دکور، همراهی‌مان می‌کند. حقیقتش این است که همیشه قبل از پخش مجموعه‌های مهران مدیری، دیدن دکورهای سریال، جذابیت عجیبی دارد.
هوا بارانی است و کارِ گروه در لوکیشن خارجی پشت ساختمان تمام شده؛ جایی که یکی از لوکیشن‌های اصلی مجموعه است: «هواخوری اردوگاه». در فصل دوم سریال «در حاشیه» افرادی که در فاز اول در حوزه پزشکی تخلف کرده‌‌اند، دوران محکومیت‌شان را بین زندانیان سابقه‌دار می‌گذرانند و درگیر ماجراهایی می‌شوند.
نیمکت‌های قرمزرنگ محوطه هواخوری با دیوارهای فلزی سفید و قرمز، حس‌و‌‌حال عجیبی به فضا داده است. تور بسکتبالی در گوشه حیاط است. در راه با ملک‌زاده از طراحی دکور حرف می‌زنیم؛ اینکه تا‌چه‌حد ظریف و باجزئیات روی همه‌چیز کار شده است.
این نکات وقتی به دکورهای داخلی مجموعه می‌رسیم، چشم‌گیر‌تر می‌شود. اتاق ملاقات اردوگاه با ردیفی از صندلی‌های زردرنگ در پایین شیشه‌هایی که با آیفونی در کنارش از سمت دیگر جدا شده است و در طرف دیگر، ردیف دیگری از صندلی‌ها، محل نشستن ملاقات‌کننده‌هاست یا اتاق ورزش اردوگاه که تقریبا مجهز است و انواع و اقسام وسایل ورزشی در آن هست.
اتاق بازجویی با دیوارهای سرمه‌ای‌رنگ و یک میز و دو صندلی در کنارش هم از دیگر دکورهای اصلی این مجموعه است؛ اما نکته جذاب این دکور، سلول‌های انفرادی و چندنفره‌ای است که با جزئیات تمام، طراحی شده است. نوع این سلول‌ها با سلول‌های معمول کمی فرق می‌کند. در اینجا هم می‌توان انواع وسایل رفاهی، مثل دستگاه قهوه‌ساز و... را دید.
حسین مجد در کارگاه اردوگاه مشغول کار است؛ کارگاهی که مثل دیگر دکورهای این مجموعه، جذاب و دیدنی است. قفسه‌هایی که با چوب و کاموا و نخ‌های رنگی پر شده است و در طرفی، دار قالی هم دیده می‌شود و ظاهرا جایی است که افرادِ این اردوگاه مشغول کار می‌شوند.
از حسین مجد درباره طراحی دکور‌ها و زمانی که برای ساخت‌و‌ساز صرف شده است، می‌پرسم: «طراحی دکور با مشورت و نظرات آقای مدیری شکل گرفت. اساسا لازم نبود همه‌چیز واقعی به‌نظر برسد و فانتزی باید در طراحی‌ها رعایت می‌شد که بخشی از آن، به وسیله رنگ‌ها اجرا شد و برخی دیگر با لوازمی که در صحنه می‌بینید.»
مجد می‌گوید: «ساخت‌و‌ساز دکور حدود یک‌ماه‌و‌نیم زمان برد و خوشبختانه با وجود فضایی که می‌توان در آن ساخت‌و‌ساز انجام داد، دستِ طراح برای ایجاد فضای جدید باز است. هرچند هزینه‌ها بیشتر می‌شود؛ اما می‌توان کار را در آرامش بیشتری انجام داد».
رفت‌وآمد در دکور لابی اردوگاه زیاد است. از دور مهران مدیری را می‌بینم که پشت مانیتور نشسته است. وارد لابی می‌شوم. ردیفی از صندلی‌های زردرنگ کنار دیوار چیده شده است و تعداد زیادی از بازیگران با لباس‌های فرمِ آبی‌رنگی، که بسیار شیک و متفاوت طراحی شده‌‌اند، روی این صندلی‌ها نشسته‌‌اند و منتظر شروع ضبط پلان هستند.
تلویزیونی بزرگ با چند تابلو نقاشی هم روی دیوار دیده می‌شود. مهران غفوریان، سیامک انصاری، نصرالله رادش و جواد رضویان، چند قدمی از مدیری فاصله دارند و مشغول تمرین دیالوگ‌ها هستند. ما هم با فاصله‌ای از مانیتور تمرین‌ها را دنبال می‌کنیم. مدیری آماده ضبط پلان است. همه در جای خود ثابت می‌شوند و ضبط شروع می‌شود.

هومن صحرایی: به خاطر لطفی که بچه‌ها به من دارن، ترجیح دادم که یک‌سری فعالیت خیرخواهانه در اینجا انجام بدم...
زهتاب: چی هه هو؟
بهروز عشقی: یعنی چی هست این؟ بعد دکتر می‌شه لطفا برای من یه کم بازش کنید؟
هومن صحرایی: خب این یعنی کسایی که وضع مالی خوبی ندارن رو بهشون کمک کنیم.
بهروز عشقی: من حاضرم نصف غذامو با نصف ماستمو برای آدمای دیگه بدم. بالشم هم قابل نداره ...جورابام هست ...
سیروس تکراری: کار خیرخواهانه به من نمی‌سازه دکتر... یعنی به بدنم نمی‌سازه، دست خودم نیست تا میام یه پنج تومنی از تو جیبم دربیارم، دستم می‌لرزه تشنج می‌گیرم؛ اما وقتی دوباره تو جیبم می‌ذارم، حالم خوب می‌شه...
آن‌قدر دیالوگ‌ها خنده‌دار نوشته و اجرا می‌شود که به‌سختی می‌شود جلو خندیدن را گرفت. بچه‌های پشت صحنه هم همین حال‌وهوا را دارند و گهگاه لبخندی گوشه لب مدیری هم نقش می‌بندد. مدیری کات می‌دهد و فکر می‌کند ادای دیالوگ‌ها انرژی‌ای را که باید ندارند و این را به بازیگران گوشزد می‌کند.
مدیری نکاتی را به بازیگرانش می‌گوید و در برداشت بعدی همه‌چیز تغییر می‌کند. از مدیری چیزی جز این نیز بعید نیست؛ مردی که در تمام این سال‌ها چه در زمانی که از تلویزیون دور بود و در مدیوم دیگر فعالیت می‌کرد و چه حالا که با مجموعه‌ای پرطرفدار مجددا قدم به تلویزیون گذاشته است، توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و بعد از گذشت این‌همه سال‌ها، محبوب‌ترین بازیگر و کارگردان طنز ایران لقب بگیرد؛ کارگردانی که در تمام این سال‌ها، فقط به کارش فکر کرده، نسبت به حواشی اطرافش موضع‌گیری خاصی نداشته و فقط با کارش حرف زده است. نظم عجیبی در پشت صحنه وجود دارد و کارها طبق برنامه‌ریزی مشخصی جلو می‌رود. مدیری برداشت آخر را چک می‌کند و از نظر او همه‌چیز خوب است.
او در این فصل، برخلاف فصل پیشین، بازی نمی‌کند. نقش‌های پرتعدادی که مردان ایفاگر این نقش‌ها هستند و تعداد معدود بازیگران خانم، از ویژگی‌های این فصل از سریال است. طراحی لباس و آماده‌شدن هر روز این تعداد بازیگر، کار مشکلی به‌نظر می‌رسد.
«شادی رستگارپور»، که به‌عنوان سرپرست لباس سال‌هاست با مهران مدیری کار می‌کند، پشت صحنه نیز مدام در حال چک‌کردن جزئیات لباس است. از او درباره طراحی لباس‌های این فصل می‌پرسم و اینکه طراحی لباس‌ها چطور اتفاق افتاده است.
می‌گوید: «در این فصل بیش از ٩٠ درصد بازیگران آقا هستند و با توجه به اینکه قصه در یک اردوگاه روایت می‌شود، طبعا لباس‌ها به‌صورت فرمی طراحی شد. طراحی این لباس‌ها با آقای مدیری بود و براساس ایده‌ای که در ذهن داشت، لباسی مد نظرشان بود که ایستایی و فرم لباس حتی کفش، خیلی شیک به نظر برسد و طبعا به‌شکلی نباشد که در واقعیت وجود دارد. لباس‌های این اردوگاه، در دو نوع طراحی شده است: یقه‌ قرمز‌ها که جرم بیشتری دارند و یقه آبی‌ها که به‌نسبت گروه اول، خلافکار حرفه‌ای نیستند».
ظاهرا هنوز کار مدیری و گروهش در لابی اردوگاه تمام نشده است. باید بازیگر دیگری به جمع بازیگران اصلی گروه اضافه شود. مدیری از نیما فلاح می‌پرسد آماده است یا نه و او از پشت دیوار، آمادگی‌اش را اعلام می‌کند. با شمارش مدیری، ضبط شروع می‌شود. فلاح با لباسی سراسر آبی و یقه قرمز و سبیل‌هایی که از پشت لب‌ها تا چانه‌اش آمده و ظاهر خلافکاری از او ساخته است، از پشت دیوار به سمت بازیگران دیگر می‌آید و خط‌و‌نشان‌هایی برای هومن صحرایی می‌کشد. ظاهرا نیما فلاح از خلافکاران باسابقه این اردوگاه است.
بعد از اینکه مدیری ضبط سکانس را تأیید کرد، گروه باید قسمت دیگری را برای تصویربرداری آماده کنند. در این فاصله به طبقه اول این ساختمان سر می‌زنم؛ طبقه‌ای که اتاق گریم و لباس هم در آنجاست.
اتاق گریم هم با این تعداد از بازیگران قطعا جای پُررفت‌وآمدی است. این را از عکس‌های تست گریمی که به دیوارهای این اتاق نصب شده است می‌توان متوجه شد.
مهرداد شکرابی طراح گریم مجموعه، چند دقیقه‌ای فرصت گفت‌و‌گو پیدا می‌کند و از حال‌وهوای سریال برایمان می‌گوید: «قصه در زمان حال روایت می‌شود و اتفاقا گریم‌ها در این فصل خیلی غلوشده نیست. در فصل قبل، گریم تعدادی از بازیگران مثل جواد رضویان یا محمدرضا هدایتی، با توجه به نقش، کمی اغراق داشت؛ اما در این فصل باید روی تیپ خلافکاران متمرکز می‌شدیم و گریم‌ها بیشتر به این سمت رفته است؛ هرچند باید راکورد گریم‌های فصل قبل را تا‌حدممکن حفظ می‌کردیم.
اتاق بازیگران، در طبقه دوم این ساختمان مدور قرار دارد؛ جایی‌که بعد از ضبط سکانس می‌توان چند دقیقه‌ای با بازیگران اصلی مجموعه صحبت کرد. سیامک انصاری چند دقیقه‌ای را با ما درباره حال‌وهوای سریال صحبت می‌کند: «در این فصل از مجموعه، اشتباهی صورت می‌گیرد و من را با یک خلافکار در اردوگاه اشتباه می‌گیرند.
تخصص من پلاستولیز سلول‌های بینابینی است و کسی که من با او اشتباه گرفته می‌شوم، تیمور بینابینی است و اتفاقات از اینجا شروع می‌شود».
انصاری معتقد است که فصل دوم سریال در حاشیه، تفاوت‌های محسوسی با فصل اول دارد. او می‌گوید: «فکر می‌کنم داستان‌ها از فصل اول جذاب‌تر است و حداقل در ١٠ قسمتی که ضبط شده است، این را متوجه شدم و البته نظر مردم مهم‌تر است و امیدوارم با این مجموعه، سرگرم شوند و از دیدنش لذت ببرند؛ چراکه حقیقتا هدف ما هم سرگرم‌سازی مخاطب است و لذت‌بردن از ساعاتی که برای دیدن این مجموعه وقت می‌گذارند».
دراین‌بین، مهران غفوریان هم از راه می‌رسد و از او هم درباره حس‌و‌حال فصل جدید سریال می‌پرسم. او هم با نظر سیامک انصاری موافق است. غفوریان می‌گوید: «از نظر من قصه‌ها جذاب‌تر از فصل قبل است، علاوه بر اینکه متن‌های امیرمهدی ژوله را دوست دارم و متن‌ها خوب نوشته شده است. غفوریان در ادامه صحبت‌هایش درخواست می‌کند از روزنامه ما نیز اعلام شود که او هیچ صفحه مجازی ندارد».
گروه مدتی استراحت می‌کنند و برای ضبط سکانسِ بعد آماده می‌شوند. ساعت نزدیک ٨ شب است و هوا کاملا تاریک شده؛ اما انرژی گروه همچنان بالا و همه‌چیز برای ضبط آماده است. باید به طبقه پایین برویم به دکور معروفی که همه‌چیز در آنجا اتفاق می‌افتد.
ریل‌ها چیده شده است و مدیری پشت دوربین همه‌چیز را چک می‌کند. چندین‌بار با وسواس، حرکت دوربین را کنترل می‌کند.
قسمت ١٠ سریال در حال تصویربرداری است. در این سکانس، زهتاب با کاغذی در دست، از اتاق ملاقات بیرون می‌آید و با خنده‌ای روی لب، تلوتلوخوران از مقابل اتاق ورزش رد می‌شود و به یکی از هم‌بندانش برخورد و غش می‌کند. در برداشت اول، مدیری به رضویان می‌گوید: «جواد خنده یادت نره». مدیری این صحنه را چک می‌کند. از نظر او همه‌چیز خوب است.
با تمام‌شدن تصویربرداری، چند دقیقه‌ای را با جمال شمس، یکی از تصویربرداران و نورپردازان سریال، صحبت می‌کنم. از او درباره تصویربرداری با پنج دوربین می‌پرسم و اینکه تا چه حد سرعت کار را بالا می‌برد؟ شمس می‌گوید: طبعا سرعت کار بالا می‌رود و تعدد پلان‌های متفاوت، بیشتر می‌شود. ریتم و ضرباهنگ کار نیز به همان نسبت بالا می‌رود.
علاوه بر اینکه شرایط نورپردازی در استودیو به‌گونه‌ای است که همه‌چیز از قبل طراحی می‌شود تا در میانه‌های کار، زمان زیادی برای طراحی نور گذاشته نشود.
لوکیشن کم‌کم خلوت می‌شود. در این فاصله، با ابوالفضل نصیر، مدیرتولید مجموعه، صحبت می‌کنیم. نصیر از شرایط تولید مجموعه می‌گوید: «جمع‌کردن لوکیشن بیمارستان با تمام تجهیزاتی که دیدید و تبدیل آن به اردوگاه، کار آسانی نبود و زحمت زیادی برای آن کشیده شد. حدودا دو ماه برای ساخت دکور جدید زمان صرف شد و از نتیجه کار راضی هستم.
از اوایل مهر هم وارد مرحله تصویربرداری شدیم و تا به امروز همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی پیش رفته است». او در ادامه می‌گوید: «از نظر من شیرینی قصه‌های این فصل، به‌نسبت فصل قبل بیشتر است و امیدوارم مخاطبان هم ازدیدنش لذت ببرند».
از او درباره همکاری با مهران مدیری می‌پرسم که می‌گوید: «تجربه بسیار خوبی بود. مهران مدیری کارگردان کاربلدی است و بر کارش مسلط است». فصل جدید سریال «در حاشیه» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا مهدوی برای پخش بعد از ایام محرم و صفر آماده می‌شود و باید دید که نظر مخاطبان درباره سری جدید این مجموعه چه خواهد بود. تقریبا ساختمان خالی شده است. در هوای سرد و بارانی یکی از شب‌های پاییزی از گروه خداحافظی می‌کنیم.

....

مدیریت «مدیری» با طنازی «مهران» چرا جواب نداد؟

مهران مدیری که پس از چند سال دورماندن از هیجان محبوبیت ده‌ها‌میلیونی بار دیگر به خانه و خاستگاه تولد هنری‌اش برگشته بود با تولید مجموعه «در حاشیه» یکباره با واکنش منفی و اعتراضی جامعه پزشکی مواجه شد.

فرهنگ امروز /محسن سیف؛

نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده  که در یک برنامه فیتیله‌ای و کودکانه این همه واکنش اعتراضی به دنبال داشته؟ ایرانی‌تبارهایی که می‌توانند با گویش و حتی لهجه گیلکی، کردی، مازنی، عربی و لهجه‌های شیرین اصفهانی، یزدی، کاشی، لری و... با هر شیوه تکلم آشنایی حرف بزنند. مهم این است که فراموش نکنیم اصالت و اصلیت ایرانی‌بودن را... .
شک داریم که در یک برنامه تلویزیونی کلام و رفتاری اهانت‌بار از سوی یک بازیگر با قصد و نیتی آگاهانه جاری و ساری شده باشد. به‌خصوص که می‌دانیم سه بازیگر اصلی «فیتیله» اصالتا آذری، لر و گویا شمالی هستند... . دنیا را این‌قدر سخت نگیریم و بد به دلمان راه ندهیم. در شناسنامه همه‌ ما نوشته ملیت: ایرانی!
این اتفاق‌ بهانه‌ای شد که در حاشیه به «در حاشیه» مهران مدیری و دوستان طنز‌پردازش برسیم. همین اول بسم‌الله بگویم که مهران مدیری را در قدوقواره‌ای بلندبالاتر از «در حاشیه» به حافظه سپرده‌ایم؛ بازیگر طنازی که عین دیالوگ نوشته‌شده در متن را با موسیقی و آهنگی ویژه خودش بیان می‌کند. همان دیالوگ را اگر به هر بازیگر دیگری بدهیم، این نمی‌شود که از زبان مهران مدیری می‌شنویم. در بهترین حالت حس وفاداری به متن و نویسنده را القا می‌کند. اما مهران مدیری همان جمله را از صافی درک و ذهن خود عبور می‌دهد و جمله بازسازی‌شده تنها در تعداد حروف و کلمه‌ها با اصل متن هماهنگ است. علامت‌گذاری و اعراب هر کلمه در کلیت جمله به ادراک مهران مدیری نزدیک است؛ مفهومی صیقل‌یافته با هدفمندی متفاوت‌تر از نقطه‌نظر نویسنده متن. طنازی یعنی همین! یعنی بازیگر و کمدین از چنان شوخ‌طبعی و روحیه خلاقی بهره‌مند باشد که در لحظه خوانش دیالوگ، شرایط حاکم بر مناسبات اجتماعی را از صافی ذهن تحلیلگر خود عبور داده و طنز پنهان را در تضاد روابط انسانی پررنگ کند. مهران مدیری و دوستان همکارش از میانه دهه ٧٠ به تجربه‌های جدید و متفاوتی از مفهوم طنز و کمدی رسیده بودند. حرکت رو به جلو و موفقی در افزایش کیفیت این تجربه‌ها را تا همین چند سال اخیر در مجموعه‌های نمایشی ایشان سراغ داشتیم و هرازگاهی با نقد و هجو رفتار برخی صاحبان مشاغل و اصناف خودشیفته با واکنش‌های تند و اعتراض‌آمیز مواجه می‌شدند و کمی دست‌به‌عصاتر پیش می‌رفتند. این شیوه «آسه‌برو آسه بیا!» هیچ نسبت و تناسبی با مقوله نقد و طنز نمایشی ندارد و کیفیت کار طنازی و نقادی را به‌شدت کاهش می‌دهد. بنابراین عده قابل‌توجهی از اهالی هنر و دست‌اندرکاران حوزه‌های نقد و نمایش و طنز با ورود به مرحله آزاردهنده‌ای از سرخوردگی و احساس ناامنی، در خود فرورفتند. اولین پیامدهای این احساس ناامنی در سینما، سیطره روحیه خودسانسوری و گرایش به سوژه‌های ابتر و بی‌دردسر در میان تولید‌کنندگان فیلم‌های سینمایی بود.
دست‌اندرکاران برنامه‌سازی و تولید مجموعه‌های تلویزیونی هم از این آسیب برکنار نماندند و چه‌بسا در شرایط دشوارتری مجبور به پذیرش محدودیت‌ها شدند. مهران مدیری که پس از چند سال دورماندن از هیجان محبوبیت ده‌ها‌میلیونی بار دیگر به خانه و خاستگاه تولد هنری‌اش برگشته بود با تولید مجموعه «در حاشیه» یکباره با واکنش منفی و اعتراضی جامعه پزشکی مواجه شد. این اعتراض‌ها البته از همان زمان پیش‌تولید مجموعه آغاز شده بود؛ اعتراض‌هایی که سبب‌ تغییر عنوان اصلی مجموعه از «اتاق عمل» به «در حاشیه» شد. این مجموعه البته در حد انتظارها نبود. هیچ رد و نشانه‌ای از «تیزهوشی» و خلاقیت‌های طنازانه مهران مدیری در دهه‌های ٧٠ و ٨٠ نداشت، اما به‌هرحال در جذب مخاطبان تلویزیون کم‌وبیش موفق بود. اما اعتراض‌ها و... آن‌قدر نامعقول و حتی مضحک است که آدم از یک جامعه باسواد و فرهیخته پزشکی انتظار ندارد. راستی این دوستان با این همه دانش و سواد و ادعا هنوز نمی‌دانند طنز یعنی اغراق در نمایش بعضی واقعیت‌ها؟!

موافقت مهران مدیری برای دنباله روی مسیر مجری اخراجی!

موافقت مهران مدیری برای دنباله روی مسیر مجری اخراجی!!!

مهران مدیری

سینماژورنال: کارگردان سریال پرحاشیه “در حاشیه” که این روزها سرش با ساخت فصل دوم این سریال گرم است و بازیگرانش را در همان ساختمانی که لوکیشن فصل اول بود، جلوی دوربین میبرد، باز هم خبرساز شد.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “سینما” خبر این بار مدیری مربوط به ساخت فیلم یا سریال نیست، او قرار است مجری یک برنامه هیجانی و جدید بشود، برنامه “پدال”.

ماشین بازهایی که طرفدار برنامه تلویزیونی «تخت گاز» هستند، در جریانند که چند وقتی میشود خبرهایی از ساخت نسخه ایرانی این برنامه انگلیسی که در سال ۲۰۱۳ پربیننده ترین برنامه تلویزیونی جهان شد به گوش میرسد.

نسخه ای ایرانیزه شده با نام قدیمی «اسب بخار» و جدید «پدال» که کارگردان آن سام کلانتری است و سامان مقدم هم وظیفه تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

مهران مدیری همتای جرمی کلارکسون

جدیدترین خبری که از این برنامه به گوش رسید، خبر مربوط به مجری آن بود، کسی که قرار است حکم جرمی کلارکسون را در این برنامه داشته باشد.

به گزارش سینماژورنال کلارکسون هموست که اخراجش از برنامه “تخت گاز” به دلیل برخی سوءرفتارهای اخلاقی به شدت خبرساز شد و البته واکنشهای مختلف را موجب شد.

تیم سازنده «پدال» برای اینکه در زمینه اجرا یک برگ برنده داشته باشند به سراغ مهران مدیری رفتند تا جدا از جذابیتهای بصری برنامه، از اسم و رسم مدیری هم استفاده کنند و گویا مدیری هم موافقت خود را برای اجرا به سبک سیاق کلارکسون اعلام کرده است.

طبق اعلام قبلی قرار بود علی قربانزاده مجری این برنامه باشد اما پیش از شروع تولید قربانزاده جایش را به مدیری داد.

حالا باید ببینیم در این برنامه که از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، مدیری میتواند مانند نمونه خارجی خود جرمی کلارکسون، خوش بدرخشد یا این بار حضورش به عنوان مجری در یک برنامه خاص موفقیت آمیز نخواهد بود؟


اینم یه خبر جدید! نمیدونم راسته یا باز هم شایعس؟!
 اما من فکر میکنم که واقعیت نداشته باشه
نظر شما چـــــــــــیه؟؟؟

تکذیب دلنوشته مهران مدیری برای فیتیله

وفا ملک‌زاده - مسئول روابط عمومی پروژه‌های مهران مدیری - اعلام کرد: دل نوشته‌ای که به نقل از مهران مدیری در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، توسط ایشان نوشته نشده است و آن را تکذیب اعلام می‌کنم.
طی روزهای اخیر برخی هنرمندان با نگارش یادداشت‌هایی در صفحه‌های شخصی خود به حاشیه‌های ایجادشده درباره برنامه فیتیله واکنش نشان دادند. در این میان دل‌نوشته‌هایی هم به نقل از برخی چهره‌ها همچون علی دایی و مهران مدیری دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخید که تکذیب شدند.
بر اساس این گزارش، عموهای فیتیله‌ای و تهیه‌کننده برنامه «فیتیله» از اینکه برنامه‌شان ناخواسته موجب رنجش خاطر تعدادی از آذری‌زبان کشور شده ‌بودند، عذرخواهی کرده‌اند.

صداوسیما هم گفته است، پس از بررسی دقیق این موضوع و رسیدن به نتایج نهایی، موارد را به اطلاع مخاطبان خواهد رساند.
منبع: خبر گذاری ایسنا
_____________________________________________________
مثل اینکه اون متن مال آقای مدیری نبود...متاسفانه من یکی که باورم شده بود  اون متن رو ایشون نوشته!نمیدونم چرا باور کردم با اینکه میدونستم آقای مدیری هیچ وقت نظری درباره ی برنامه های دیگه نمیده