ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡
ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡

دریافت نشان شهروند افتخاری شهر قزوین

مهران مدیری نشان شهروند افتخاری شهر قزوین را از شهردار قزوین دریافت کرد

این برنامه بزودی پخش خواهدشد...

دو عکس زیبا

در کنار علی زندوکیلی و سامان احتشامی

ضیافت شام جشن حافظ


***

یه وقتایی یه روزایی میاد توی ذهن آدم که مختص یه نفره! 

یه وقتایی یه نفری هی میاد توی ذهن آدم که خودش به اندازه ی میلیون ها آدمه! 
گاهی عشق یه نفر مرز نمی شناسه...یه نفر که مال این آب و خاکه ولی دوست داشتنش نه مرز آبی می شناسه نه خاکی...! 
گاهی یه نفر یه جوری از ته دل می خنده که انگار همه ی دنیا رو با خودش می خندونه! 
اصولا اون یه نفر بدون اینکه خودش بخواد، دشمنانش هم دوستش دارن! 
خدا نکنه انگشت به دهن، به بدخواهی روزگار خیره بشه، قلب کلی آدم میلرزه واسه نگاهش...! 
یه نفر هست که صبح تا شبِ ذهن همه رو مال خودش کرده؛ از همون خروس خون سحر، که همه پدرها با عشق بچه هاشونو نیگا میکنن و میگن: "مربا بده بابا!" 
بعد که میخوان تیپ بزنن جلوی آینه، یه لبخند ژکوند تحویل خودشون میدن و میگن: "خیلی هم عالی!" 
بعد از ظهر با دیدن کارنامه ی ناپلئونی جینگیلی هاشون، دستشونو تا جلوی صورتشون میارن بالا و میگن: "به به!" 
تا وقتی که شب میشه و با یه ذوقی از جاشون بلند میشن که یعنی: "مهمان داریم...چه مهمانی!" 
اسم غذای جدید خانوم رو که میشنون، مثل بچه ها گردن کج میکنن و میگن: "این که الان وگفتی، این یعنی ی ی چه؟!" 
بعد هم شور باشه یا بی نمک، مجبورن با خوشحالی بخورن، دستشونو در راستای افق حرکت بدن و بگن: "خیلی ممنونم!" 
آخر شب هم، همون طور که دلشونو گرفتن از خنده، وسط قهقهه هاشون، به سمت همون یه نفر روی صفحه ی تلویزیون اشاره میکنن که: "چه جوری میشه این جوری میشه؟!" 
یه نفر هست...اسمش مهران مدیریه...رفته نشسته روی تخم چشم همه...یه جوری که کلا دوری اش احساس نمیشه... 
خودش با دستای خودش، مِهرش رو حک کرده... 
حالا حالاها مونده تا بیان و برن، نام مهران مدیری رو، روی گوشه ای از دل چند نسل پاک نشده ببینن...حالا حالاها مونده! 
خدا، حافظش زیادتر...
.............
ممنون از دوست عزیزم«سکوت»

خدشه به حریم سلطان (مطلب روزنامه۷صبح)

برنامه «دورهمی» با اینکه به دلیل محبوبیت مهران مدیری، امکان دعوت از مهمان های بزرگ و سطح بالا در عرصه های مختلف را دارد اما دست روی بازیگران درجه چندم و کم کار تلویزیون می گذارد. 


دورهمی

«دورهمی» مهران مدیری، این روزها جزو پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون است و خیلی ها حتی معتقدند که «خندوانه» رامبد جوان را هم به لحاظ جذب مخاطب جا گذاشته. همه آنهایی که این برنامه را دیده اند یا جزو مخاطبان پروپاقرص آن هستند، معتقدند مهمترین عنصر جذابیت برنامه، استندآپ کمدی ها و گفت وگوهای خود مهران مدیری است. یعنی هرچقدر هم که آیتم های نمایشی یا سایر بخش ها ضعف داشته باشد، این استندآپ کمدی ها یا شیوه پرسش سوالات توسط مدیری، آنقدر قوی است که خود به خود آن ضعف ها را می پوشاند. مهران مدیری مهره کاربلدی است. قدرت بالایی در گفتگو دارد و از طرفی، چهره ای است که هرکسی دلش میخواهد روبه روی او بنشیند و با اوگپ بزند. حالا سوال اینجاست که چرا مهمان های برنامه، از بین بازیگرانی با  کارنامه  نه چندان پربار انتخاب می شوند؟ 

چرا بزرگان نیستند؟

مهران مدیری، مهمترین مهره کمدی تلویزیون ایران است. کارگردانی است که همیشه چند مرحله ای فراتر از دوره و زمانه خودش حرکت کرده، وارد بحث های جنجالی شده، به موقع انتقاد کرده، به مسائل روز واکنش نشان داده و خلاصه، به عنوان شخصیتی اثرگذار توی ذهن همه مانده است. قطعا نشستن و گفتگو کردن با این شخصیت، برای خیلی ها جذاب است. بازیگران طراز اول، کارگردان های مطرح، چهره های مهم سینما، تلویزیون، موسیقی، ورزش و ... همگی طالب گفت وگو با او هستند. قطعا خیلی راحت حاضر می شوند مقابلش بنشینند و وارد بحث جدی با او شود اما واقعا چه اتفاقی می افتد که سر و کله افرادی مثل نفیسه روشن، لیلا بلوکات، سیاوش خیرابی، کامران تفتی یا زوج حدیث فولادوند- رامبد شکرانی در برنامه مهران مدیری پیدا می شود؟

تمایل به گفتگو با کوچکترها

مهران مدیری مهره کاربلدی است. قدرت بالایی در گفتگو دارد و از طرفی، چهره ای است که هرکسی دلش میخواهد روبه روی او بنشیند و با اوگپ بزند. حالا سوال اینجاست که چرا مهمان های برنامه، از بین بازیگرانی با  کارنامه  نه چندان پربار انتخاب می شوند؟ 

یکی از شانسهای برنامه «دورهمی» این است که پخش هرشبی ندارد و نیازی نیست که برای هرشب دنبال مهمان بگردد. بنابراین جذب مهمان درجه یک در این برنامه به نسبت «خندوانه» راحتتر است. چون عوامل یک هفته وقت دارند که مهمان ها را دستچین کنند و گفتگو را پیش ببرند. در این صورت نمی توان گفت علت انتخاب این بازیگران نه چندان مطرح، صرفا کمبود زمان یا عدم تمایل بزرگان برای شرکت در برنامه است. پس این مسئله باید دلایل دیگری داشته باشد. یکی از این دلایل می تواند تمایل خود مهران مدیری به گفتگو با گزینه های ساده تر باشد. درست است که مخاطبان نسبت به گفت وگوی مهران مدیری با افرادی مثل علی پروین، رضا رشیدپور، محمد مایلی کهن، جمشید مشایخی و ... واکنش مثبتی نشان دادند  اما گویا خودش تمایل دارد مقابل مهره هایی بنشیند که به لحاظ جایگاه در سطحی پایین تر از خودش قرار دارند. شاید مدیری گمان میکند که در این صورت، خودش بیشتر دیده می شود.

چرا این مهمانها؟

بازیگرانی مثل نفیسه روشن، نرگس محمدی، سیاوش خیرابی، کامران تفتی یا ... مدام در تمام برنامه های زنده و مناسبتی تلویزیون ظاهر می شوند. مخاطبان بارها آنها را در برنامه های مختلف دیده اند و پای صحبتهایشان نشسته اند. آنها مگر چه کارنامه پرباری دارند که بعد از حضور در این همه برنامه، حالا بخواهند جلوی مهران مدیری بنشینند؟ حتی اگر فرض بگیریم که برنامه برای جذب بازیگر یا کارگردان درجه یک برای گفتگوها با مشکل روبه روست باز هم چه اصراری وجود دارد که حتما یک بازیگر در استودیو حضور پیدا کند. «دورهمی» با همان استندآپ کمدی، آیتم های نمایشی یا تعامل با تماشاگران، به اندازه کافی جذاب است. حالا اینکه مهران مدیری از این بازیگران چه سوالاتی بپرسد چه اهمیتی دارد؟

مراعات حال مهمان

در اینکه گفت وگوهای مهران مدیری در هر صورتی جذاب است که شکی نیست.  حتی اگر طرف مقابلش یک بازیگر جوان و کم سابقه باشد باز هم خوب می داند چطور سوال بپرسد، چطور او را وادار به پاسخگویی درباره حواشی کند و مسیر مصاحبه را به چه سمت و سویی ببرد که ماحصلش جذاب از آب دربیاید. با این حال اما در مواجهه با تمام این بازیگران سعی میکند با نرمش خاصی جلو برود و به اصطلاح، هوای مهمان را داشته باشد. در صورتی که شاید مخاطب انتظار دارد حالا که مهران مدیری مقابل این بازیگران قرار گرفته، مسیر مصاحبه باید یک مقدار چالشی تر باشد. به همین دلیل هم هست که بعضی از این بازیگران به خودشان اجازه  می دهند، در مواجهه با مدیری، یک مقدار بیش از حد خودشان را  سطح بالا بدانند. مثلا نرگس محمدی روز گذشته در پاسخ به این سوال مدیری که از 100 به بازیگری خودت چه نمره ای می دهی؟ جواب می دهد 100! طبیعتا بازیگران بزرگ سینما و تلویزیون هم در مواجهه با این سوال چنین جوابی نمی دهند. درست زمانی که مخاطب انتظار دارد مدیری در جواب این مسئله، پاسخ بامزه ای بدهد، کاملا مراعات مهمان را میکند و اجازه می دهد او خودش را بسیار بالاتر از جایگاهی که دارد تصور کند.

دورهمی

پایین آمدن وزن برنامه

یکی از جذابترین گفت وگوهای مهران مدیری در «دورهمی»، زمانی اتفاق افتاد که برانکو ایوانکوویچ بعد از دربی مهمان این برنامه شد. مدیری، گفت وگوی بسیار خوبی با او انجام داد و درواقع انتظارات مخاطبان را از گفتگوها بالا برد. وقتی مدیری دست روی گزینه هایی مثل برانکو، علی پروین، پرویز کردوانی، احمد رسول زاده و ... می گذارد و بهترین مصاحبه ها را با آنها انجام می دهد، حتما می تواند پای بزرگان دیگر را هم به استودیو باز کند. قطعا چهره های مهم و درجه یک که به برنامه های دیگر نمی روند، می توانند حرفهای مهمی برای گفتن در «دورهمی» داشته باشند؛ حرفهایی که شاید تا حالا در هیچ جایی مطرح نشده باشد. حالا وقتی کم کم سطح مهمان ها پایین می آید، خواننده ها و بازیگران درجه چندم به برنامه دعوت می شوند و در مجموع، مهمان ها وزن مناسبی ندارند، از یک جایی به بعد، «دورهمی» دیگر به عنوان یک برنامه قدرتمند مورد توجه قرار نمیگیرد. طبیعتا مهمان های درجه یک هم ترجیح می دهند از حضور در این برنامه انصراف دهند و عرصه را به جوانترها واگذار کنند؛ جوانترهایی که متاسفانه از میان بهترین ها انتخاب نمی شوند.

چرا مردم عادی نیستند؟

همه آنهایی که برنامه «ببخشید شما»ی مهران مدیری را دیده اند خوب به یاد دارند که مدیری در آن برنامه با صاحب مشاغل مختلف گپ می زد. گفت وگوهای مدیری در آن برنامه، به شدت جذاب پیش می رفت و «ببخشید شما» به شدت پرمخاطب بود. درواقع مدیری هم مثل احسان علیخانی، توانایی این را دارد که مقابل افراد عادی جامعه بنشیند و مصاحبه ای جذاب روانه آنتن کند. خب وقتی چنین توانایی وجود دارد، چرا باید دست روی چنین گزینه هایی گذاشته شود؟ در یکی از قسمت های «دورهمی»، مدیری از معلم دفاع شخصی خودش دعوت کرد به برنامه بیاید. طبیعتا هیچ کس این مربی را نمی شناخت و ابتدا همه خیال می کردند یکی از بدترین برنامه ها به نظر برسد اما نهایتا، یکی از بهترین برنامه های «دورهمی» در همین قسمت رقم خورد. حتی مصاحبه مهران مدیری با سامان گلریز در برنامه «دورهمی» نتوانست به اندازه مصاحبه او با همین شخصیت در «ببخشید شما» جذابیت داشته باشد. 


منبع: هفت صبح

مهران مدیری: فیلم جهانی می‌سازم

مدیری در پاسخ به این سوال گفت: این مساله بستگی به زبانی دارد که برای فیلم انتخاب می‌کنیم. به نظرم «ساعت 5 عصر» زبان بین‌المللی را دارد، برای این‌که در آن آدم‌ها خیلی حرف نمی‌زنند، چون اصلا نیازی به حرف زدن نیست.

جام جم: مهران مدیری، چهره باسابقه کمدی تلویزیون اخیرا تصمیم گرفته در 49 سالگی نخستین فیلم سینمایی‌اش را بسازد؛ اتفاقی که عده‌ای اعتقاد دارند خیلی دیر می‌افتد و براساس پیش داوری و فرضیه‌های سینمای ایران، موفقیتی را برای این ورود دیرهنگام متصور نیستند. 
 
اما اتفاقا و از سوی دیگر عده‌ای از جمله دوستداران شخصیت کاریزماتیک و آثار محبوب او، به پیروزی مدیری در سینما و در مقام کارگردان امیدوارند و گواه ادعایشان هم شناخت خوب این کارگردان از کمدی و مخاطبان خنده در تلویزیون است. آنها براین اعتقادند که مدیری به دلیل کارنامه عموما معتبر و موفقش در عرصه کمدی و در ارتباط با انبوه تماشاگران و طیف‌های مختلف، این قابلیت و توانایی را دارد که در سینما هم گلیم خود را با پیروزی از آب بیرون بکشد.

اما فراموش نکنیم که هرچند تلویزیون و سینما به دلیل خاستگاه و بستر هنرهای نمایشی، وجه مشترک دارند، اما اساسا اقتضائات و مناسبات آنها به ویژه در ایران، گاه با هم تفاوتی بنیادین دارد. بنابراین درباره موفقیت یک چهره تلویزیونی در سینما و بالعکس یک ستاره سینمایی در تلویزیون، باید با احتیاط و حتی ترس و لرز صحبت کرد. این مساله درباره بازیگران شاید چندان برجسته و محسوس نباشد، اما درخصوص کارگردان‌ها به دلیل این‌که نتیجه و خوبی و بدی یک کار به نام آنها نوشته می‌شود، تیزتر و سخت‌تر است. با این حال تاکنون دو کارگردان چهره تلویزیونی در عرصه کمدی، یعنی رضا عطاران و سعید آقاخانی، هوس تغییر مدیوم به سرشان زده است و نتایج متفاوتی هم گرفته‌اند.

عطاران طبیعتا موفق‌تر از آقاخانی عمل کرده و در کمیت هم جلوتر از آقاخانی ایستاده و سه فیلم به نام «خوابم می‌آد»، «رد کارپت» و «دراکولا» ساخته است؛ اگرچه هیچ کدام از این فیلم‌ها نتوانستند آن‌طور که باید و شاید و شایسته توان و استعداد و طنازی عطاران است، نظر و رضایت منتقدان و تماشاگران را جلب کند و فروش‌های نسبتا خوب آنها را هم باید به حساب محبوبیت پرسونای عطاران به عنوان بازیگر گذاشت.

آقاخانی هم تا اینجا فقط یک فیلم در کارنامه سینمایی‌اش دارد به نام «لامپ 100» که فضایی کمدی ـ جدی درباره مواد مخدر داشت و خیلی با بازخوردهای خوبی هم مواجه نشد. نتیجه حضورهای سینمایی کارگردان‌های کمدی تلویزیون، در مجموع تا اینجا خیلی چشمگیر نبوده و آنها به هیچ وجه نتوانستند، موفقیت تلویزیونی‌شان را به عنوان کارگردان در سینما تکرار کنند و پیروزی‌های عطاران و آقاخانی در سینما، فقط منحصر به عرصه بازیگری است.

حالا استاد این دو یعنی مهران مدیری، بسیار دیرتر از بازیگران نخستین مجموعه‌های کمدی‌اش در تلویزیون، خود می‌خواهد با وزنه سنگین سینما روبه‌رو شود. اینجاست که خوشبین‌ها و طرفداران مدیری امیدوارند او به پشتوانه کارنامه غبطه برانگیزش در تلویزیون و مهم‌تر از آن هوشمندی و زرنگی‌اش و با کمک گرفتن از حرفه‌ای‌ها و کاربلدهای سینما، نخستین گام سینمایی‌اش به عنوان فیلمساز را محکم بردارد و همه را به ورود دیرهنگام یک فیلمساز پیشسکوت درعین حال تازه نفس، امیدوار کند.

درحالی که عطاران و آقاخانی به عنوان کارگردان، هنوز در عرصه سینمای کمدی داخلی هم به موفقیت کاملی دست پیدا نکرده‌اند، سخن گفتن از حضور جهانی آنها کمی دور از دسترس و زودهنگام است. اما از مدیری این انتظار می‌رود که این همه تجربه گرانسنگش در عرصه کمدی تلویزیونی را در زورآزمایی دشوار سینمایی به کار بگیرد و علاوه بر جلب نظر و رضایت تماشاگران داخلی، نگاهی جهانی و فرامرزی هم داشته باشد. چرا که متاسفانه در همه این سال‌ها، فقط آثاری عموما جدی و حتی تلخ از سینمای ایران، راه به عرصه جهانی، جشنواره‌ها و اکران‌های خارجی پیدا کرده و سینمادوستان آنسوی آب‌ها، کمدی و طنازی‌ای از سینمای ما سراغ ندارند و احتمالا گمان نمی‌کنند ما اصلا چهره‌های توانمندی هم در سینما داشته باشیم. برای زدودن این چهره عبوس در نگاه جهانیان، مدیری بهترین گزینه است و می‌تواند آن حضورهای اندک کمدی خوب و ماندگار، همچون «اجاره‌نشین‌ها» داریوش مهرجویی را در سطح جهانی ارتقا دهد.

پایان بخش این مطلب، پرسش اختصاصی روزنامه جام‌جم از مهران مدیری است که در نشست رسانه‌ای اولین فیلم سینمایی‌اش، «ساعت 5 عصر» از او پرسیده شد.

خبرنگار ما از این کارگردان سوالی درباره چرایی بی اعتنایی سینمای کمدی ایران به عرصه جهانی پرسید و گفت: فیلمسازان ژانر کمدی در سینمای ایران، عموما نگاه محدود و داخلی دارند و هیچ وقت نگاهی به سینمای جهان نداشته‌اند. فقط موارد معدودی مثل «اجاره‌نشین‌ها» ساخته داریوش مهرجویی بوده که به عنوان یک کمدی موفق ایرانی، راهی به جشنواره‌ها و نمایش‌های جهانی پیدا کرد. شما به عنوان یک کارگردان موفق کمدی در تلویزیون، چقدر تلاش می‌کنید در فعالیت سینمایی، نگاه جهانی هم داشته باشید و وجهی از استعداد و توان ما در زمینه کمدی ایرانی را به جهان معرفی کنید و بشناسانید؟

مدیری در پاسخ به این سوال گفت: این مساله بستگی به زبانی دارد که برای فیلم انتخاب می‌کنیم. به نظرم «ساعت 5 عصر» زبان بین‌المللی را دارد، برای این‌که در آن آدم‌ها خیلی حرف نمی‌زنند، چون اصلا نیازی به حرف زدن نیست. این موقعیت‌ها و اتفاقات است که صفر تا صد این فیلم را می‌سازد و ممکن است در هرجایی از جهان رخ دهد. این وضعیت، خود به خود زبان این فیلم را جهانی می‌کند. فیلم بعدی من که فضایی تلخ دارد هم زبانی کاملا جهانی خواهد داشت، چون موضوع انسان و جنگ را مطرح می‌کند و مطمئن و امیدوارم که در نمایش‌های جهانی هم به خوبی دیده خواهد شد.

حمید عسکری،مهمان ضبط دیشب دورهمی

حمید عسکری،مهمان ضبط دیشب دورهمی