ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡
ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡

سبقت آرام از سمت راست/متن روزنامه ی هفت صبح

سبقت آرام از سمت راست

مصطفی مسجدی/شنبه شب مهرات مدیری،برنامه«دورهی» را روی آنتن شبکه نسیم داشت.مطابق همه ی برنامه های دیگرش،دورهمی این هفته هم چهاربخش داشت.کمی مونولوگ با طنزخاص بیان مدیری والبته هنرمندی تیم نویسندگانش که نشان میدهد زوایای فضای مجازی و واقعی را خوب می نویسند و حتی به مدیری تفهیم می کنند،کمی مسابقه با همان زمینه یا تمی که برنامه دارد البته با مشارکت حضاری که در سالن نشسته اند،کمی نمایش باز هم همان موضوع اصلی برنامه را داردو البته مهمانهایی که در برنامه آن شب سامان سالور و همسرش وپوریا پورسرخ بودند.مدیری البته در بخش مهمان هابا سبک خاص خود یک هاردتاک نرم را اجرا میکند.هارد بودن یا سخت بودن این گفت وگو مربوط به اطلاعاتی است که تیم او در مورد طرف مورد گفت وگو جمع کرده اند ونرم بودنش به اینکه سعی می کند دوستانه گپ بزند و حتی وقتی طرف مقابل را درگوشه رینگ گیر آورده اجازه دهد که به آرامی از زیر دستش در برود تا محیط صمیم برنامه از بین نرود..

یک شب بعد رامبد جوان تقریبادر همان ساعت مهمان تلویزیون است.مهمان برنامه او مریم شیرزاد است.اوگوینده تلویزیون است.علی مسعودی هم به برنامه او آمده است و خاطرات دوران سربازی را به عنوان استنداپ کمدی بیان کرده است.برنامه رامبد چند بخش دیگر هم دارد:میان برنامه های تولیدی که توسط بهروز بقایی یا محمود کریمی اجرا میشود،حضور جناب خان در برنامه یا نیما شعبان نژاد که یکشنبه شب شاهد آن بودیم و البته خواندن سرودهای دسته جمعی.ایده رامبد برای گفت وگوهایش ظاهرا این است که او مسیر گفت وگو را به سمت جذابیت ببرد نه اینکه چهره،ذاتا جذاب باشد.ایده او برای استفاده از تماشاگران هم،مشارکت جمعی آن ها در فرآیند برنامه است.

رامبد جوان،رقیب قوی را کنار خود احساس میکند. اوچند روز پیش به روزنامه شرق گفت:«من در زندگی ام به هیچ وجه با کسی رقابت نکرده ام.این رقابت با خودم بوده است.»اما خوب یداند که حتی اگر او،خندوانه و دورهمی را رقیب هم نداند مردم چنین رقابتی را در این دو برنامه احساس میکنند وبسته به اینکه دوستدار رامبد باشید یا مهران مدیری باید گفت که متاسفانه یا خوشبختانه،رامبدجوان در نود روز اخیر،آمار مناسبی در مقابل مدیری نداشته است. آمار جستوجوی نام این دو برنامه در گوگل نشان میدهد در بازه نود روز اخیر،میزان جست وجو برای خندوانه روی شاخص۴۱بوده و برای دورهمی روی ۲۵. اگر بازه زمانی را روی ۳۰ روز اخیر تنظیم کنیم فاصله کمتر هم میشود.نمره جستوجوی خندوانه در یک ماه گذشته ۴۳ است و دورهمی نمره۳۴ را آورده است.درهفته اخیر،حتی این فاصله کمتر هم شده است.نمره رامبد۳۲ است ونمره مدیری۲۷.

اینکه هر برنامه چه مختصاتی دارد که توانسته مخاطب را جذب کند یا برهاند ماجرای دیگری است که می توانیم یک پورنده مفصل درباره آن کار کنیم(کما اینکه قبلا هم این کارا کرده ایم)ولی به نظرمان می رسد که ماجرای موفقیت مهران مدیری و رامبد جوان را باید در رویکرد متفاوت آنها نسبت به مسیر موفقیت دانست.مهران مدیر یکه یک سال دیگر تا پنجاه سالگی فاصله دارد و نزدیک به نیمی از عمر خود رادر سطح بالای تلویزیون،سینما و شبکه خانگی سپری کرده است،هنرمندی بسیار با هوش است و این هوش را مثلا در زمانی که تلویزیون به او راه نداد و وارد شبکه خانگی شد(فارغ از اینکه درآینده شکست خورد)نشان داده است.او در طنز خود چشمه های روشنی ا زهوش را به جای می گذاردو برای ما روشن میکند که حتما لازم نیست برای موفقت،مسر رامبد جوان را برویم. مسیر رامبد مگر چیست؟ رامبد جوان،قهرمان بلامنازع سال گذشته ی تلویزیون بود چون نزدیک به ۲۰۰ روز،هرروز چیزی نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ ساعت تا یک ساعت و نیم خندوانه تحویل مردم بدهد ولی مهران مدیری میتواند به او نشان دهد که حتی با دوشب برنامه در هفته میتوان،برنامه ای که۵شب روی آنتن است را شکست داد.

برای باهوشی مدیری باید نشانه های دیگری را هم دید. مثل همین شنبه شب که توانست با پرسیدن یک سوال،سامان سالور و همسرش را در موقعیت واقعی یک جدل خانوادگی قرار دهد و مخاطب را با نمایش این واقعیت به لذت برساند.

چیزهای دیگری هم هست. مثل انتخاب اسپانسر.حامی مالی مدیری همراه اول است البته با فروشگاه اول مارکتش که با توجه به نفوذ تلفن همراه های هوشمند در کشور ما جای کار خوبی روی نرم افزار های این حوزه دارد بر خلاف اسپانسر رامبد جوان که در فضایی اشباع شده یعنی سیم کارت دارد به تبلیغ می پردازد حتی اگر در نظر داشته باشم که تبلیغ این سیم کارت ها در واقع برای تبلیغ اینترنت آن ها است.

 رامبد وان و مهران مدیری البته تفاوت های دیگری هم با هم دارندومثلا احترامی که مهران مدیر یبه تیمش می گذارد و نام آن هارا هرشب در تیتراژ نمایش می دهد در حالی که رامبد جوان  برای نمایش نمایش اسامی همکارانش تقید خاصی ندارد و فقط برخی اوقات از آن ها یاد کرده است.این احترام البته در صحنه عمل هم دیده می شود. وقتی مهران مدیری اجازه می دهد یک گروه کامل نمایشی هم در برنامه او دیده شوند و مثلا از محبوبیت سیامک انصاری نمی ترسد ولی از آن طرف شایعات زیادی هست که رامبد چنین حسی را به جناب خان ونیما ندارد و البته کم رنگ بوده آن ها در برنامه هم همین مسئله را نشان می دهد.

تفاوت دیگر جوان و مدیری در رسالتی است که برای برنامه تعریف کرده اند. مشخص است که مدیری با شناختن مدیومی به نام رسانه و مخاطبان آن به فکر جذب مخاطب بیشتر و سرگرم کردن آنهاست ولی رامبد تلاش دارد با استفاده از رسانه تلویزیون،هزار و یک کار دیگر هم انجام دهد.فرهنگ خانواده را ترویج دهد،به محیط زیست کمک کند،مصرف آب را کم کند، خنده ونشاط را در جامعه افزایش دهدو...

خیلی چیزهای دیگر هم هست. مثلا محافظه کاری که رامبد جوان،باوجود اینکه از مدیر ی۴سال کمتر است،در آن درگیر است وخود را در انتخاب مهمان و البته قواعد سخت گیرانه ای که برای مهمان ها درز کرده نشان داد.

با این حال به نظر می رسد همه ی اینها در چارچوب همان ماجرای هوش وتلاش قابل فهم باشد. استثنائا در این مثال بیایید قبول کنیم که خرگوش دانا دارد از لاک پشت خستگی ناپذیر جلوتر می رود.


کپی با ذکر منبع