ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡
ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡

میزانسن‌های مهران مدیری نرم،لطیف و دلبرانه است

گفت‌وگو با مهران رنجبر؛ بازیگر «دورهمی»:
بازیگر مجموعه دورهمی»گفت:مهران مدیری به‌شدت زمینه در کمدی باسواد است و می‌تواند در طراحی کاراکتر به بازیگر کمک کند. از نظر من به‌عنوان کسی که هنوز خودم را تئاتری می‌دانم، می‌توانم بگویم که خیلی لطیف، نرم و دلبرانه به بازیگر میزانسن می‌دهد و به بازیگر کمک می‌کند که چطور از پس کمدی بربیاید. شیوه او اصلا دستوری نیست و درکل فضای برنامه «دورهمی» یک جو صمیمانه و تحلیلگر دارد.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا،مهران رنجبر متولد خرداد ۱۳۶۱ است و تاکنون در سریال‌هایی مثل «تاوان»، «نون و ریحون» و «پنج کیلومتر تا بهشت» بازی کرده است اما در این میان ایفای نقش کیانوش در سریال «آوای‌باران» باعث شد تا بازی رنجبر بیشتر دیده شود.
وی پس از همکاری با حسین سهیلی‌زاده به‌مدت دو سال از تلویزیون دور بود و در این باره می‌گوید که تمام تمرکزش را روی تئاترهایی گذاشته که خودش نویسندگی و کارگردانی آن را به‌عهده داشته‌ است. در حال حاضر مهران رنجبر برای اولین‌بار به‌صورت جدی به حیطه طنز و کمدی وارد شده و در برنامه «دورهمی» در کنار بازیگران با سابقه طنز تلویزیون حضور پیدا کرده ‌است.
به‌همین بهانه سراغ او رفته‌ایم؛ از او درباره همکاری با مهران مدیری، سیامک انصاری و... پرسیده‌ایم و درباره ویژگی‌ها و سختی‌های این نوع از کمدی‌موقعیت گپ زده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
میزانسن‌های مهران مدیری نرم ، لطیف و دلبرانه است

 

 شما چطور به گروه «دورهمی» پیوستید؟

آخرین کار من در تلویزیون سریال «آوای باران» بود که من نقش کیانوش را در سریال حسین سهیلی‌زاده بازی می‌کردم و قبل از آن هم سال‌ها در سریال‌های مختلف حضور داشتم. پس از آن به‌مدت دو سال از تلویزیون دور بودم و تمرکزم را بر تئاترهایی که خودم می‌نوشتم و کارگردانی می‌کردم، گذاشته‌ بودم تا این‌که از «دورهمی» به من پیشنهاد کار شد. از نظر من کار بسیار سخت و چالش‌برانگیزی بود؛ روبه‌روی چهارصد تماشاچی همراه با 10 دوربین که مدام سوییچ می‌شوند؛ باید بازی کنیم و این برنامه چند میلیون مخاطب دارد برای همین من با روی باز از این پیشنهاد استقبال کردم و قرارداد بستم.

چه کسی برای بار اول به شما پیشنهاد حضور در «دورهمی» را داد؟

حمید رحیمی؛ تهیه‌کننده «دورهمی» اولین نفری بود که به من پیشنهاد حضور در این برنامه را داد. سال قبل سریالی روی آنتن رفت به اسم «مهر طوبی» که من به‌همراه مهدی سلوکی و آفرین عبیسی نقش‌های اصلی این سریال را بازی کردیم بعد از آن همکاری، پیشنهاد کار در «دورهمی» به من داده شد و با یک بررسی دیدم کسانی را که در این کار هستند به‌شدت دوست دارم مثل مهران مدیری، سیامک انصاری، الیکا عبدالرزاقی، امیرمهدی ژوله و محمد نادری و... حالا و با گذشت چندین هفته از پخش این مجموعه همه این افراد از دوستان صمیمی من هستند و فضای فوق‌العاده‌ای پشت صحنه کار حاکم است.

آیا از ابتدا در مجموعه «دورهمی» نقشی که حال حاضر بازی می کنید به شما پیشنهاد شد یا برای نقش دیگری انتخابتان کرده بودند؟

کاراکترها در ابتدا یک شناسنامه‌ مشخصی داشتند که به‌مرور زمان مهران مدیری به‌همراه من یک طراحی روی آنها انجام دادیم که به شکل امروز درآمد. شاخصه آدم‌های این نمایش به ترتیبی است که شکل آنها به تناوب تغییر می‌کند یا حتی در این نوع کارها ممکن است، کاراکتر تغییر کند. متن این کار خیلی انعطاف‌پذیر و برای من جذاب است. نکته بسیار مهمی که من را به کارم علاقه‌مند کرده، کار کردن با مهران مدیری است. این اساسا اولین کار کمدی من است و بسیار دوست داشتم که با مهران مدیری، کار طنز را شروع کنم. خدا را شکر که این اتفاق برایم افتاد.

تفاوت این‌ شکل از کار کردن که به نوعی به ‌تئاترتلویزیونی نقب می‌زند با چیزی که شما در تئاتر تجربه کرده‌اید در چه مواردی است؟

گروه نویسندگان «دورهمی» فوق‌العاده است که در حال حاضر سرپرستی این گروه با امیرمهدی ژوله است. اتفاق خوب دیگر این است که مهران مدیری اجازه نمی‌دهد کسی بداهه‌گویی کند و همه چیز نوشته شده و متن‌ها توسط گروه تحلیل می‌شود. همان اتفاقاتی که در تئاتر حرفه‌ای رخ می‌دهد در «دورهمی» هم اتفاق می‌افتد اما به مراتب سخت‌تر. ما روزی چهار تا پنج ساعت تمرین می‌کنیم و با حساسیت کار را جلو می‌بریم. تئاتری که یک ساعت و نیم زمان می‌برد و خودم هم تجربه کارگردانی‌اش را داشته‌ام، به این‌ شکل است که با چهل تا پنجاه صفحه متن دو ماه تمرین می‌کنیم و چهل شب هم اجرا داریم.

در «دورهمی» هم روال به این شکل است که یک متن سی صفحه‌ای را شش ساعت تمرین بعد تحلیل و بعد تمرین می‌کنیم و فردای آن روز هم ضبط می‌شود. این کار سختی‌های زیادی دارد برخلاف این‌که خیلی‌ها می‌گویند؛ کاری آسان است اما دوستانی که از نزدیک کار را دیده‌اند، متوجه شده‌اند که کار سختی روی صحنه اتفاق می‌افتد، کاری که در آن بازیگر به‌شدت به تمرکز نیاز دارد و اساسا به قول مهران مدیری سخت‌ترین کار دنیا کمدی است.

کار کردن با مهران مدیری شامل چه سختی‌ها و چه ویژگی‌هایی می‌شود؟

قبل از آغاز این کار هیچ ذهنیتی از شیوه کارگردانی مهران مدیری نداشتم بعد از این‌که وارد کار شدم، متوجه شدم رفتار مدیری در کار مانند یک دوست صمیمی است و برعکس چیزی که درباره او گفته می‌شود، آدم بسیار جدی و عصبانی نیست. او به‌شدت زمینه در کمدی باسواد است و می‌تواند در طراحی کاراکتر به بازیگر کمک کند. از نظر من به‌عنوان کسی که هنوز خودم را تئاتری می‌دانم، می‌توانم بگویم که خیلی لطیف، نرم و دلبرانه به بازیگر میزانسن می‌دهد و به بازیگر کمک می‌کند که چطور از پس کمدی بربیاید. شیوه او اصلا دستوری نیست و درکل فضای برنامه «دورهمی» یک جو صمیمانه و تحلیلگر دارد. این‌ اندازه از دموکراسی وجود دارد که اجازه داری درباره کار نظر بدهی و متن را تحلیل کنی ولی در نهایت تصمیم آخر را مهران مدیری می‌گیرد.

برای ورود به حیطه طنز و کارکردن با گروه مهراب قاسم‌خانی و مهران مدیری که از ستاره‌های حوزه کمدی محسوب می‌شوند؛ استرس نداشتید؟

ما دو نوع استرس داریم؛ یک استرسی وجود دارد که از روی ترس و ناتوانی است و استرس دیگر ناشی از این است که تو می‌خواهی کارت را آبرومند انجام بدهی. در واقع خیلی از بازیگرهای مهم دنیا هم بر این باورند که باید این استرس نوع دوم وجود داشته باشد. اگر بدون استرس و نگرانی وارد صحنه شوی قطعا به مشکل برمی‌خوری برای همین نه در روز اول بلکه تا امروز هم که ما درگیر ضبط هستیم، جمع بازیگرهای «دورهمی» استرس خوب بودن دارند.

برای روبه‌رو شدن با این همه تماشاچی به لحاظ روانی چطور آماده می‌شوید؟

باور کنید از خود تئاتر اورجینالی که در تالار وحدت اجرا می‌شود؛ سخت‌تر است! ما در «دورهمی» دو نوع بازی داریم؛ یکی بازی برای دوربین و دیگری بازی برای چهارصد تماشاچی در استودیو. این تماشاچی‌ها به لحاظ فنی ما را در لانگ شات می‌بینند و تماشاگر در منزل مدیوم‌شات و در نماهای بسته و مختلف. به لحاظ روانی هم اگر این گروه تا این اندازه با هم صمیمی نباشند، اتفاق جالبی نمی‌افتد. بنابراین به لحاظ صمیمیتی که وجود دارد بچه‌ها، همدیگر را کاور می‌کنند و به هم انرژی مثبت می‌دهند. اتفاق دیگری که دوست دارم به آن اشاره کنم این است که مهران مدیری میل به خوب‌تر شدن دارد. این میل به خوب بودن برای من به‌عنوان بازیگر باعث تجربه‌های جدید می‌شود. مثلا در گذشته این‌طور بود که سالی دو سریال بازی می‌کردم و مابقی زمانم را تئاتر کار می‌کردم اما ما در حال حاضر هرروز اجرای صحنه می‌رویم و تئاتر متفاوتی را اجرا می‌کنیم که این بسیار جذاب است در نهایت ما در یک‌سال 160 تئاتر کار کرده‌ایم که این مساله برای بازیگر هیجان‌انگیز و سخت است.

بازخوردها نسبت به برنامه و حضور شما تا به الان چطور بود؟

ما هم مخاطب خاص داریم که همکارانمان هستند و هم به اصطلاح تماشاگر عام داریم. بازخوردی که گرفتیم بسیار عجیب و غریب است؛ ما بعد از پخش چهل قسمت از سریال «آوای باران» طرفدار پیدا کردیم و مردم به ما لطف داشتند اما در این کار بعد از پخش قسمت سوم فیدبک‌های زیادی دریافت کردیم. به شدت مردم ایران کار نو وجدید را دوست دارند. آن‌قدر شعور مخاطب ایرانی بالاست که تفاوت فرم را متوجه می‌شود. زمانی می‌گفتند مخاطب فقط کارهای مشابه دهه شصت را می‌پسندد در صورتی که این‌طور نیست. این کار را که فرم جدیدی داشت، مردم پذیرفتند. کاری که نه فیلم و سریال است و نه تئاتر. مردم این مجموعه را دوست دارند و بازخوردهایشان مثبت است. این را هم بگویم که من در فضای مجازی فعال نیستم اما سرکار دوستان می‌گویند که کامنت‌ها به چه صورتی است و مردم به ما لطف دارند.

تکیه‌کلام‌ها و مشخصه‌های رفتاری که به کاراکترها اضافه می‌شود از طرف چه کسی پیشنهاد می‌شود؟

هیچ‌کسی اجازه ندارد بداهه کار کند، در طول تمرین‌ها و تحلیل‌ها تکیه‌کلام‌ها و ری‌اکشن‌هایی را که بازیگر به ذهنش رسیده است با مهران مدیری درمیان می‌گذارد که اگر وی بپسندد، انجام می‌شود. در مورد تیک و نفس‌نفس زدن کاراکتر هم من به مدیری پیشنهاد دادم و او قبول کرد. مهران مدیری اگر نخواهد؛ اتفاقی نمی‌افتد و این نوید را می‌دهم که در آینده نزدیک هم یک جریان بهتر و جدیدتری خواهیم داشت که در حال حاضر نمی‌توانم بیشتر راجع به آن توضیح دهم.

با توجه به وجه جدیدی که از خودتان در کارهای طنز دیده‌اید؛ آیا به کار کردن در این ژانر ادامه می‌دهید؟

من 24 ماه است که این تصمیم را گرفته‌ام و به‌شدت کمدی موقعیت و فاخر را دوست دارم و می‌خواهم ادامه بدهم. این پوزیشن به‌شدت مورد علاقه من است.

برنامه «دورهمی » تا چه زمانی ادامه دارد؟

تا جایی که اطلاع داریم؛ با توجه به تصمیم‌های تهیه‌کننده و شبکه نسیم و مهران مدیری تا اسفند ماه امسال برنامه «دورهمی» روی آنتن است. در مورد ماه مبارک رمضان هم به این دلیل که تصمیم قطعی گرفته نشده است؛ نمی‌توانم قاطعانه بگویم که برنامه داریم یا نه.

برایمان درباره دیگر فعالیت‌هایتان بگویید؟

فعلا تمرکزم روی برنامه «دورهمی» است اما اگر اسپانسر خوبی پیدا کنم، تئاترم را پیش می‌برم و اجرا می‌کنم اول در ایران و در خارج از کشور اگر امکانش باشد. می‌خواهم تئاتری را که در دست دارم به زبان انگلیسی کار کنم.

پیشنهاد جدیدی برای بازی داشتید؟

در حال حاضر«دورهمی» را به هر چیزی ترجیح می‌دهم. فعلا تاپ‌ترین کار تلویزیون است. اگر از سینما پیشنهادی شود قبول و تئاترهای خودم را در صورت ایجاد شرایط دنبال می‌کنم. اساسا خارج از شعار در سن سی‌وپنج سالگی خودم را یک شاگرد می‌دانم و مدام در حال آزمون و خطا هستم هیچ گونه ادعایی راجع به کمدی ندارم برای من تازه اول راه است.

در نمایش‌ها چه کسی به شما کمک بیشتری می‌کند و در بازی همراهتان است؟

همه بچه‌ها به هم کمک می‌کنند اما سیامک انصاری یک ویژگی خاصی دارد که به همه ما انرژی مضاعف می‌دهد.