ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡

ஜ مهران مدیرے و دیگر هیچ ஜ

♡مـــهران مـــدیـــری♡

به همراه مجتبی کریمی

عکس جدید،به همراه مجتبی کریمی

مگه خوشتیپ تر و  قشنگتر از آقای مدیری داریم؟

درحاشیه2 بهتر از سری قبل

بانی فیلم آنلاین: شاید تماشای دو قسمت از سری جدید «در حاشیه» مهران مدیری معیاری کلیدی برای بررسی تمام ابعاد این سریال نباشد، اما بیراه نیست اگر با نظر به موقعیت موجود و طراحی کاراکترها و شوخی‌هایش، آنرا یکی دو سر و گردن بالاتر از فصل اولش بدانیم. مدیری حتی با وجود آنکه ظاهراً لوکیشن بی‌حاشیه‌ای را برای این سری تدارک دیده تا از گزند اعتراضات احتمالی در امان بماند، اما با این وجود همچنان در طراحی صحنه و فضا کاملاً دقت شده تا مشابه سازی با نمونه واقعی در حد شبهه هم پیش نیاید. چه آنکه لوکیشن زندان در موقعیت واقعی مکانی تحت نظارت کامل دولت محسوب می‌شود و یک لغزش یا سوتفاهم جزئی می‌تواند تأثیر منفی به مراتب بدتری از اعتراضات صنفی و مردمی داشته باشد. و الّا زندانیان که در جایگاه سوژه اصلی، امکان و تریبونی برای اعتراض ندارند. نشانه و نمادی از زندانهای داخلی در سریال «در حاشیه 2» به چشم نمی‌خورد و غلبه فانتزی مختص آثار مدیری در این سری توجیه مناسبی برای گریز از ایجاد فضای شبهه آمیز تلقی می‌شود.مدیری اصولاً به مدد متنهایی که از پیمان قاسم خانی به تصویر کشیده، تخصص بالایی در آشنایی زدایی از فضاهای تکراری سریالهای ایرانی دارد. این شگرد راهکاری برای فرار از نقدهای اخلاقی صاحبان افکار ایده آلیستی بوده، اما در مواردی از جمله در سری اول «در حاشیه» یا «شبهای برره» کارکرد راهگشایانه خود را از دست داده و مشکل ساز شده است. با این حال، مدیری به طور مشخصی تمام جوانب را رعایت کرده و با تکیه بر تجربیات این چنینی‌اش در ساخته‌های قبلی، زمینه چندانی برای ظهور و تکرار آنها به جا نگذاشته است. شاهد مثال این ادعا، پوشش ماموران زندان و حتی دکوراسیون رئیس زندان است که کاملاً انتزاعی طراحی و اجرا شده‌اند و ربطی به جایی خاص ندارند.
البته این شگرد منجر به خود سانسوری آزار دهنده‌ای که به ماهیت کمدی اثر ضربه بزند، نشده و حتی در مواردی در راستای جنس فانتزی و کمیک کار ارزیابی می‌شود. از سویی اگر چه غیبت شخص مدیری جلوی دوربین بار عاطفی علاقه مخاطب به او را حین تماشای سریال کاهش می‌دهد، اما احتمالاً تمرکز او را در کارگردانی افزایش داده است. شوخی‌ها هم به نسبت «در حاشیه» یک سطح کیفی بهتری پیدا کرده‌اند و صرفاً متکی به قابلیت کمدین نیستند. از جمله نحوه معرفی اژدر خان با بازی نیما فلاح که مخاطب را به سوی نمونه‌های خارجی سوق می‌داد. اما یکی از ایرادهایی که شاید به این سری مترتب باشد، ضعف یا نبود خط داستانی قوی و قابل اتکاست که منجر به توسل نویسندگان به خرده قصه‌های آیتمی و بدون وابستگی مضمونی می‌شود. چنین روشی شاید در جذب بدون دردسر مخاطبان جدید و نورسیده کمک حال سریال شود، اما در درازمدت مخاطبان را برای تماشای مداوم سریال بی‌انگیزه می‌کند.
ضمناً سریال از شوخیهای تند اجتماعی از جمله اشاره به متهم نفتی و یا مربی فوتبال زندانی به عنوان واکنشی به اتفاقات روز هم استفاده کرده که گویا در قسمتهای آتی باز هم شاهد آنها خواهیم بود.
البته شبکه سه در کمال تعجب یکی از باکس‌های تکرار سریال خود را در حوالی ساعت 30 دقیقه بامداد شامل حال «در حاشیه 2» نکرده و به جایش مسابقات ورزشی تکراری روی آنتن می‌فرستد که با توجه به مخاطبان پر شمار کارهای مدیری، عجیب به نظر  می رسد.

دانلود روزنامه ی سینما

برای دانلود این روزنامه؛روی عکس کلیک کنید

در پشت صحنه ی درحاشیه2

در پشت صحنه ی درحاشیه 2

.......

پشت صحنه ی درحاشیه2



سریال درحاشیه2: از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:45

سریال مرد هزارچهره: هر روز صبح ساعت 10:45

سریال پاورچین از فردا شب,شبکه ی آی فیلم ساعت 20 شب

سریال عطسه(قسمت6) :فردا توزیع خواهد شد


فردا میتونید 4 تا سریال از مهران مدیری ببینید

روزنامه ی سینما

روزنامه ی سینما، شماره ی 82؛ دوشنبه 14 دی ماه

«در حاشیه 2» شوخی‌های گرم در زمستان سرد

«در حاشیه 2» شوخی‌های گرم در زمستان سرد

دیشب دومین قسمت مجموعه طنز «در حاشیه 2» به کارگردانی مهران مدیری از شبکه سه روی آنتن رفت.
 
تصویر «در حاشیه 2» شوخی‌های گرم در زمستان سرد
 

گرچه با دو قسمت نمی‌توان قضاوت صحیح داشت، اما سبک متفاوت طنزهای مهران مدیری همیشه توانسته نظر منتقدان و مردم را جلب کند. مدیری همراه امیرمهدی ژوله نویسنده، در فصل دوم این سریال با اضافه کردن شخصیت‌ها و لوکیشن متفاوت، قصه را جذاب‌تر از فصل اول آن کرده و عوامل این سریال هم این مساله را تائید می‌کنند.

نصرالله رادش که در سریال در حاشیه نقش سیروس تکراری را به عهده دارد، در پاسخ به این سوال که چرا نقشش در سری اول کمرنگ بوده و آیا در سری دوم پررنگ‌تر می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: راستش زمانی که من در فصل اول این سریال بازی کرده بودم، مثل شما فکر می‌کردم که نقشم خیلی پررنگ نیست و خیلی هم به چشم مخاطب نیامده است، اما جالب است با این‌که نقشم در سری اول کوتاه بود، اما خیلی خوب میان مخاطبان دیده شد. حتی مردم وقتی مرا در کوچه و خیابان می‌بینند، به شوخی به من می‌گویند که آقا کلیه می‌خری؟

دیده شدن در میان مخاطبان

وی ادامه داد: به همین دلیل کوتاهی یا بلندی نقش اهمیت ندارد؛ زیرا مهم این است ‌که بازیگر بتواند نقش‌ را طوری در بیاورد که در ذهن مخاطب حک شود و خوشبختانه نقش «سیروس تکراری» هم این ویژگی را دارد که در فصل اول دیده شده و اطمینان دارم در سری دوم هم این نقش خیلی خوب دیده خواهد شد.

رادش با اشاره به این که علاقه‌مند است همیشه نقش‌هایش حرفی برای گفتن به مخاطب داشته باشد، توضیح داد: امیدوارم مردم از تماشای فصل دوم سریال در حاشیه هم لذت ببرند. من تلاش خودم را کردم تا این اتفاق بیفتد و با جان و دل نقشم را بازی کردم.

این بازیگر عنوان کرد: البته نقش سیروس تکراری پیچیده نیست، اما چنین نقش‌هایی را دوست دارم. یک بازیگر باید خودش نقش را طوری ایفا کند که به آن جان ویژه‌ای بدهد. در طول این سال‌ها هم سعی کردم تکرار نشوم و همیشه علاقه‌مندم متفاوت بازی کنم. امیدوارم مخاطبم هم از بازی‌ام در سریال در حاشیه راضی باشد.

وی درباره همکاری با مهران مدیری و تعامل این کارگردان با بازیگران گفت: من تا به امروز با کارگردانان زیادی کار کردم، اما بدون اغراق می‌گویم وقتی با مهران مدیری کار می‌کنم از صمیم قلب و درونم نقش می‌جوشد و به حرف‌هایش گوش می‌کنم؛ چون می‌دانم مهران مدیری کارش را بلد است.

رادش افزود: راستش به این مساله ایمان دارم که حضور مهران مدیری در آثار نمایشی جادویی است و به دلیل اشرافی که به کارش دارد، می‌داند چطور از بازیگر بازی بگیرد. به همین دلیل وقتی با مهران کار می‌کنم، خودم را به او می‌سپارم؛ زیرا می‌دانم او خیلی خوب رگ خواب مخاطب را می‌داند. اما این اتفاق در هر پروژه‌ای پیش نمی‌آید. البته بازیگر موظف است به حرف‌های کارگردان توجه کند، اما گاهی ممکن است در ظاهر به حرف‌های کارگردان گوش بدهد، اما قلبی و درونی به حرف‌هایش ایمان نداشته باشد.

وی درباره این که بیشتر دوست دارد در نقش‌های طنز بازی کند یا جدی، توضیح داد: من کمدی را خیلی دوست دارم. البته به تیپ‌سازی هم علاقه‌مندم؛ ضمن این‌که این حرفم به این معنا نیست که از عهده نقش‌های جدی بر نمی‌آیم.

یک کمدی متفاوت

امیرمهدی ژوله «در حاشیه 2» را یک کمدی متفاوت می‌داند که با وسواس و دقت نوشته شده است. سرپرست نویسندگان این سریال درباره جنس کمدی در این سریال به جام‌جم گفت: اگر جنس کمدی «در حاشیه 1» را به «شب‌های برره» یا «قهوه تلخ» شبیه بدانیم، «درحاشیه2» به مردهزار چهره شبیه‌تر است.

ژوله درباره ویژگی‌‌های این سریال و شوخی‌های آن توضیح داد: در این سریال خط داستانی قوی و پررنگ داریم و برخلاف آثار 90 شبی، هر شب یک اتفاق نمی‌افتد بلکه ماجراها در امتداد هم است. شخصیت‌های اصلی همان چهار نفری هستند که در سریال «در حاشیه1» آنها را دیدیم و یک نفر دیگر به این جمع اضافه شده که نقش آن را نیما فلاح بازی می‌کند. بقیه افراد به فراخور قصه حضورشان پررنگ می‌شود.

به گفته ژوله، شرایط و جنس کمدی سریال «در حاشیه 2» کمتر این امکان را ایجاد کرده به موضوعات و مسائل روز جامعه توجه شود و در عوض جنس متفاوتی از کمدی در آن پیاده شده که متاثر از موقعیت مکانی سریال، یعنی اردوگاه است. وی درباره شوخی‌های این سریال گفت: برای نگارش فیلمنامه از چند زندان بازدید کردیم و فیلم‌ها و سریال‌های زیادی در دنیا ساخته شده که در نتیجه آن یک فضای کلی از زندان و مناسبات موجود در آن در اذهان شکل گرفته است. همین ذهنیت مبنای نگارش شوخی‌ها بوده ضمن این‌که موقعیت‌های کمدی بر مناسبات و ارتباطات انسانی در همین موقعیت مکانی، پایه‌گذاری شده است.

این نویسنده درباره حذف دکتر سهراب کاشف که نقش آن را مهران مدیری به عهده داشت، در سری دوم سریال درحاشیه توضیح داد: مهران مدیری در این دوره ترجیح داد که بازی نداشته باشد؛ شاید به این دلیل که در سری دوم تعداد بازیگران زیاد است، تصویربرداری در یک فضای شلوغ و محدود انجام می‌شود.

به گفته سرپرست نویسندگان سریال «در حاشیه 2»، با وجود تمام محدودیت‌هایی که فضای سریال به گروه نویسندگان تحمیل کرده، او و همکارانش تلاش کرده‌اند یک اثر آبرومند ارائه کنند. وی تاکید کرد: با دقت و وسواس فیلمنامه‌ را نوشتیم و شنیده‌های ما حاکی است که بازیگران و عوامل از نتیجه کار راضی هستند اما باید دید مخاطب چقدر برای تماشای این سریال وقت می‌گذارد و چقدر آن را دوست خواهــد داشت.

****

به اسم "فرهاد مدیری" توی تیتراژ آخر توجه کردید؟

چرا منتظر مدیری و در حاشیه نیستیم؟

آنالیز شش اتفاق که باعث شده مهران مدیری با روزهای اوج فاصله داشته باشد؛ از ضعف سریال ها تا حذف خودخواسته.
روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر، مرجان فاطمی: آنالیز شش اتفاق که باعث شده مهران مدیری با روزهای اوج فاصله داشته باشد؛ از ضعف سریال ها تا حذف خودخواسته.
فصل دوم «در حاشیه» از امشب شروع می شود. همین سرفصل تدوین پرونده ای شد برای مهران مدیری و کارنامه هفت سال اخیرش که در این سال ها بر مدیری چه گذشته؟ آیا همچنان در اوج است یا به زعم برخی منتقدان، پایه های امپراتوری اش به لرزه افتاده؟ مدیری همچنان چهره ای است یا هواداران بسیار؛ با این حال یک سوال را نمی توان نادیده گرفت. آیا کسی منتظر سریال تازه مهران مدیری هست؟ مقایسه حجم اخبار و واکنش هایی که در سایت ها و فضای مجازی مدت ها پیش از پخش فصل اول «در حاشیه» راه افتاده بود با سری دوم آن، واقعیتی را نشان می دهد که عطش تماشای اثر تازه مدیری کم شده. دلیل آن چیست؟ این مطلب ضمن کنکاش این مسئله، حواشی فصل دوم «در حاشیه» و کارنامه سال های اخیر مدیری در چهار حوزه را دربر می گیرد.
چرا منتظر مدیری و در حاشیه نیستیم؟
چرا دیگر منتظر مهران مدیری نیستیم؟ این سوار شاید ظاهری بی رحمانه داشته باشد اما با اندکی کنکاش می توان پی به این نکته برد که عطش مواجهه با سریال جدید مدیری به شدت کم شده. مقایسه کنید میزان اخباری که پیش از فصل اول «در حاشیه» در رسانه ها و فضاهای مجازی موجود بود با آن چه در روزهای منتهی به پخش فصل دوم شاهدیم. قبول داریم که بخش زیادی از این اتفاق به خاطر قلع و قمع شدن فصل اول «در حاشیه» است اما این را هم نباید فراموش کرد که آن هیاهو و جنجال ها در نهایت به نفع مدیری شد. در آن برهه اشاره کردیم سریال در حد و اندازه مدیری نیست. در آستانه پخش فصل دوم سریال ماجرا را بازتر دیده ایم و شش عاملی را که باعث شده اند عطش عمومی برای ساخته تازه مدیری کم باشد، مرور کرده ایم. شاید فصل دوم «در حاشیه» معادلات را به هم بریزد؛ شاید.
نبودن خود مدیری
هرچقدر هم که مدیری برای «در حاشیه 2» زحمت کشیده باشد و اثرش استانداردهای مخصوص او را داشته باشد اما یک ضعف اصلی را نمی تواند بپوشاند؛ اینکه خود در سریالش بازی ندارد. غیبت مدیری در اثری که امضای او را روی پیشانی اش دارد از آن دست اتفاقاتی است که نمی شود راحت از کنارش گذشت. در تمام این سال ها یکی از مهمترین نقاط قوت مجموعه های مهران مدیری، بازی خودش بود. اصلا بیشتر مردم به خاطر بازی او بود که دلشان می خواست بنشینند و سریال هایش را دنبال کنند. الان هم هنوز خیلی ها نمی دانند که مدیری در این سریال بازی نمی کند و احتمالا همچنان منتظرند تا در «در حاشیه 2» هم او را ببینند. بعید است بازی بازیگران کمدی کنار هم آنقدر جذاب از آب درآمده باشد که بتواند ضعف حاصل از نبودن او را جبران کند. نهایتا اثری قابل قبول اما نه بسیار ممتاز روانه آنتن خواهد شد.
چرا منتظر مدیری و در حاشیه نیستیم؟
سیر نزولی سریال هامهران مدیری برای بازگشت به نقطه اوج نیاز به ساخت اثری ویژه دارد؛ درست مثل کاری که در «مرد هزار چهره» انجام داد و محبوبیتش را پیش مخاطبان عام و سخت پسندها دوچندان کرد. وقتی از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی رفت؛ باور کارشناس ها این بود که مدیران سیما باید بیشتر از مدیری مراقبت می کردند تا این وزنه را از دست ندهند. خروجی «قهوه تلخ» مهر تاییدی بر این نظریه بود. او سریال خوب و جذابی روانه بازار کرد و جدا از پایان و اتفاقات فرامتنش جزو آثار پرمخاطب کارنامه مدیری رده بندی می شود. 
مدیری برای ترمیم رابطه خراب شده اش با مردم پس از «قهوه تلخ»، «ویلای من» را ساخت. به وعده اش بر سر دادن جایزه و توزیع منظم وفا کرد اما کیفیت سریال هرگز به آثار متوسطش هم تنه نمی زد. «شوخی کردم!» از نظر کیفی قابل دفاع است اما موجی ایجاد نکرد. درباره فصل اول «در حاشیه» به شکل مجزا گفته ایم؛ بعد از آن «عطسه» ضربه مهلکی به کارنامه اش محسوب می شود
نداشتن ژنرال نویسنده
تا قبل از «مرد دوهزار چهره»، یکی از دلایل موفقیت آثار مهران مدیری، حضور پیمان قاسم خانی به عنوان سرپرست نویسندگان بود. درواقع اشتراک مدیری- قاسم خانی بود که آثار قابل توجه «پاورچین» تا «مرد هزار چهره» را تا این حد موفق کرد. زمان «قهوه تلخ» با اینکه برادران قاسم خانی در کار نبودند اما امیرمهدی ژوله و خشایار الوند توانستند کنار هم متن های جذابی بنویسند و ماحصل کار، قابل قبول از آب درآمد. تجربه این دو نفر اما در «ویلای من» جواب نداد و سریال آن طور که باید موفق نشد. 
چرا منتظر مدیری و در حاشیه نیستیم؟

از زمان «شوخی کردم» و با خارج شدن خشایار الوند از گروه، وضعیت باز هم تغییر کرد. طبیعتا ژوله هم با وجود قابلیت زیادی که در طنزپردازی دارد، نمی توانست به تنهایی از عهده این کار سنگین بربیاید. این ضعف در «در حاشیه» هم کاملا مشهود بود و با وجود تلاش های زیادی که در آن صورت گرفت، نتوانست به اندازه آثار قبل از «ویلای من» به چشم بیاید.

سرنوشت فصل اول در حاشیه
مهران مدیری ظاهرا با انرژی به تلویزیون بازگشته بود اما چند اتفاق فرامتن حالش را گرفت و نتیجه آن شد که فصل اول «در حاشیه» به اثری ضعیف بدل شود. مدیری می توانست با «در حاشیه» گل طلایی را بزند اما اعتراض پزشکان نفس کار را گرفت. ابتدا نام سریال یعنی «اتاق عمل» تغییر کرد و بعد نوبت به جرح و تعدیل فیلمنامه رسید. 
مدیران تلویزیون در حرکتی تحسین شده  ابتدا نقش حامی او را بازی کردند؛ در برابر اعتراض وزیر بهداشت گفتند باید سعه صدر داشت و دست هنرمند را نبست اما بعدا خبری به رسانه ها راه یافت که مدیران در برابر اعتراض ها موضع انفعال پیشه کرده اند. نتیجه این عقب نشینی به خوبی در خروجی سریال مشهود بود. شوخی ها ابتر و بی خاصیت بودند و هیچ سخن و کنایه ای در آن دیده نمی شد. تلاش کاراکتر جواد رضویان و مهران غفوریان هم به خاطر قلع و قمع شدن فیلمنامه از میانه سریال دیگر جواب نداد و تکراری شد.
چرا منتظر مدیری و در حاشیه نیستیم؟
مورد عجیب سیامک انصاریمهران مدیری علاقه عجیبی به سیامک انصاری دارد و نقش های مهم جلو و پشت دوربین کارهایش را به او می سپارد. انصاری دقیقا از سریال «پاورچین» جلوی دوربین مدیری قرار گرفت و با کاراکتر سپهر به مخاطبان معرفی شد. او در این نقش حضوری موفق داشت که بخشی از آن به طراوت همکاری تازه با مدیری باز می گشت. بعد از چند همکاری، در «شب های برره» نقش متفاوتی به او رسید؛ کیانوش شمایل آدم های بافهم و شعور بود که در جامعه ای نادان گیر افتاده. این تضاد هم نقش را ویژه می کرد و هم برای انصاری جای کار بیشتری داشت.

این موفقیت به مدیری چسبید و در چند سریال آن را تکرار کرد: «باغ مظفر»، «گنج مظفر»، «قهوه تلخ، و «در حاشیه». سیامک انصاری چهره سمپاتی ندارد و جزو بازیگران محبوب کمدی نیست؛ د راین شرایط سپردن نقش های تکراری به او خطای استراتژیک مدیری است که حالا پاشنه آشیل کارهایش شده. این اتفاق در فصل اول «در حاشیه» بیش از پیش مشهود بود؛ جایی که غفوریان و رضویان طنازی می کردند و انصاری روی دور تکرار بود.
چرا منتظر مدیری و در حاشیه نیستیم؟
عدم وجود کاراکتر جذابمهمترین شاخصه سریال های مدیری، وجود همزمان چند کاراکتر جذاب کنار هم بود. در «پاورچین» از خود فرهاد و داوود گرفته تا سپهر و شادی و یاسمن و حتی طغرل، همگی کاراکترهای جذابی بودند. یعنی هر کدام از آنها به طور کامل می توانستند بار جذابیت کار را به تنهایی پیش ببرند. در سایر کارهای مدیری هم چنین ویژگی هایی وجود داشت. مثلا در «قهوه تلخ»، جدای از خود مستشار، کاراکترهای باباشاه، بابااتی، بلوتوث، جهانگیر و حتی فخرالتاج و برزوخان و... همگی جذاب بودند.
در «در حاشیه» اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد. با اینکه تلاش های زیادی صورت گرفت تا کاراکترهای صولت و بهروز عشقی به چشم بیایند اما نهایتا بار تمام جذابیت کار روی دوش زهتاب بود. از یک جایی به بعد فقط زهتاب بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و به همین دلیل هم بود که خیلی بیش از اندازه روی این کاراکتر مانور داده شد.